Sajter som lever på trafik från Google har redan sett en nedgång. Nu kommer nästa slag när Google försöker ta upp AI-kampen.
Googles AI-funktion kan strypa trafiken


Att synas på Googles sökresultat har i ett antal varit mer eller mindre samma sak som att synas på nätet. Sökmotorsoptimering har därmed blivit en central del av många företags strategi.
Men detta vara på väg att förändras i grunden.
Missa inte: Google var uträknat – trycker på AI-gasen. Realtid
Google AI-läge i sin sökmotor väntas få stora konsekvenser för hela det digitala ekosystemet, skriver The Telegraph.
Kan bli standard på sikt
Med AI-läget levererar sökmotorn direkta svar på användarnas frågor, istället för att primärt visa traditionella länkar till externa webbplatser.
Läget fungerar ungefär som AI-chattbotar som ChatGPT och är en del i en större omställning där sökresultat tas fram med hjälp av generativ artificiell intelligens.

Även om den klassiska listan med länkar finns kvar lyfter Google själva fram AI-läget som sökfunktionens framtid, vilket tyder på att det på sikt kan bli standardalternativet.
Missa inte: Google svarar på AI-hotet – litar inte på ”turen” längre. Realtid
Senaste nytt
Trafiken har redan minskat
Utvecklingen kommer i ett läge där många webbplatser redan sett kraftigt minskad trafik från Google, efter tidigare förändringar som AI-översikter i sökresultaten.
Enligt en analys från Pew Research Center klickar användare bara på länkar i 8 procent av sökningar där dessa AI-svar visas, att jämföra med 15 procent vid vanliga sökresultat.
Endast omkring en procent klickar vidare från AI-genererade svar, trots att dessa inkluderar länkar.
Google satsar stort på AI: Ny sökfunktion till Sverige
Gemini driver innovationen framåt.
Stort missnöje hos medier
Det nya läget kan därmed fördjupa krisen för digitala publicister, särskilt nyhetssajter, vars affärsmodeller är beroende av synlighet och trafik via sökmotorer.
Hela branscher – från restaurangguider till e-handel – kan påverkas av att Google levererar svaret direkt, snarare än att lotsa användaren vidare till relevanta sajter.
Missnöjet inom mediebranschen är dock stort. Kritiker menar att Google använder sin dominerande ställning för att gratis utnyttja innehåll från publicister till att träna sina AI-modeller.
Missa inte: Google försöker ta revansch – och avvärja AI-hotet. Realtid
Lämnade in klagomål
Man menar också att det sker utan tydlig kompensation eller möjlighet att neka till samarbetet utan att samtidigt förlora synlighet i sökresultaten.
Frågan har även nått myndighetsnivå. En grupp oberoende publicister har nyligen lämnat in klagomål till konkurrensmyndigheter i både Storbritannien och EU.
Talangkriget rasar – Google anklagas för att låsa fast AI-talanger
Det hävdar den tidigare AI-chefen – och fenomenet är inte okänt.
I förra veckan klassades Google formellt som en innehavare av ”strategisk marknadsstatus” i Storbritannien, vilket kan öppna för krav på mer rättvisa villkor gentemot innehållsleverantörer.
Inte velat skriva avtal
I Norden har mediehuset Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet och Svenska Dagbladet, valt att sluta ett avtal med OpenAI.
Det kommer att ge appar som ChatGPT journalistiskt material i utbyte mot länkar, skriver Dagens Media.
Google har dock inte varit lika pigga på att sluta avtal med medieföretagen, enligt The Telegraph.
Missa inte: Google skapar kaos i e-handeln: ”Helt galet”. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.








