Realtid

Google försöker ta revansch – och avvärja AI-hotet

google
AI ses som den viktigaste delen av techvärlden just nu,. Sundar Pichais Google försöker hänga på tåget. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

Alla techbolag är oroliga för att halka efter i AI-racet – till och med jätten Google. Med flera åtgärder hoppas man kunna ta tillbaka mark.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Google har dominerat sökmotorsmarknaden fullständigt under de senaste årtiondena.

Även om man har anklagats för att ha använt otillåtna medel för att skaka av sig konkurrenterna råder det ingen tvekan om att man har lyckats skapa en mycket eftertraktad produkt.

Missa inte: Google var uträknat – trycker på AI-gasen. Realtid

Men nu står Google inför sin största utmaning hittills: AI-baserade chattbottar.

Svarar på ökat tryck

Sedan ChatGPT:s lansering 2022 har konkurrensen hårdnat och nu försöker teknikjätten återta initiativet genom att lansera en rad AI-drivna nyheter.

På företagets årliga utvecklarkonferens i San Francisco presenterades en omfattande omarbetning av Googles söktjänst. Den nya ”AI-läget” integreras i sökfältet, webbläsaren och appar.

Den nya sökfunktionen presenterades på en techmässa nyligen och har omedelbart gett eko i världen. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)
ANNONS

Det märks omedelbart för användaren eftersom Google nu ofta erbjuder konversationsbaserade svar istället för traditionella länkar.

Lanseringen är ett direkt svar på det ökade trycket från konkurrenter som OpenAI och Perplexity, skriver Financial Times.

Missa inte: Googles grundare avslöjar AI-branschens mörka hemlighet. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

Lanserar nya tjänster

Med sitt nya fokus på generativ AI vill Google kunna utnyttja sina Gemini-modeller maximalt, tillsammans med sitt nätverk av tjänster och användardata, för att behålla greppet om marknaden.

Samtidigt står bolaget inför en känslig balansgång: hur man skapar nya innovativa verktyg utan att slå undan benen för den reklamdrivna affärsmodell som genererar 198 miljarder dollar årligen.

Ett försök som Google nu har lanserat är att erbjuda betaltjänster för sina mest avancerade AI-verktyg, med abonnemangspriser från 20 till 250 dollar i månaden.

Google satsar stort på AI: Ny sökfunktion till Sverige

Sverige får AI-översikter i Sök och Gemini driver innovationen framåt.

ANNONS

Indikerar långsiktig ambition

Samtidigt testas annonser direkt i AI-svaren, något man hoppas ska öka värdet för annonsörer genom högre precision och användarengagemang.

Google har även visat upp framtidsprojekt som Mariner, en AI-agent som kan utföra komplexa uppgifter automatiskt, samt Astra, en multimodal assistent som kombinerar röst, syn och realtidsinteraktion, skriver Techcrunch.

Dessa verktyg indikerar en långsiktig ambition att omvandla inte bara sökdelen, utan hela användarupplevelsen.

Missa inte: Googles AI provar kläder på kundens kropp. Dagens PS

Reddits aktie rasade

Trots en positiv reaktion från aktiemarknaden efter lanseringarna återstår frågan om dessa satsningar räcker. Konkurrensen från snabbrörliga aktörer, teknikfel i tidigare AI-produkter och potentiella regulatoriska utmaningar skapar osäkerhet.

Googles AI-satsning har också påverkan på andra aktörer på nätet. Det gäller exempelvis Reddit, chattforumet som tidigare har fått mycket sökmotorstrafik.

ANNONS

När Google lanserade sin nya AI-sökfunktion rasade Reddits aktie eftersom bedömare nu misstänkte att mycket av trafiken kommer att försvinna, skriver Business Insider.

”Google-dödaren” tar in mer pengar: ”Krävs kapital”

Nu gör man ytterligare en investeringsrunda – och intresset är stort.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS