Googles nya rabattsystem för e-handlare har skapat förvirring på marknaden och medfört stora ekonomiska förluster för aktörer som valt att stå utanför.
Google skapar kaos i e-handeln: "Helt galet"


Mest läst i kategorin

Den omstridda funktionen Google Automated Discounts (GAD) använder AI för att anpassa priser individuellt för varje kund.
Enligt E-handel.se ger det nya rabattsystemet e-handlare möjlighet att sätta ett maximalt rabattutrymme, varefter Googles AI anpassar priserna individuellt för varje kund baserat på deras beteende och sökhistorik.
Missa inte: Googles svenska molnregion ska möta AI-boom. Realtid
I praktiken innebär det att samma produkt kan ha minst tre olika priser: ett i den fysiska butiken, ett i e-handeln och ett eller flera hos Google.
”Världsherravälde och monopol”
Einar Øgrey Brandsdal, grundare av norska kosmetikkedjorna Blivakker och Cocopanda, hävdar att hans företag har förlorat mellan 150 och 200 miljoner kronor i omsättning som följd av att konkurrenterna använder GAD.
”Det är helt galet. Google lär kunden att oavsett vad du ska köpa, så hittar du det riktiga priset hos dem. Det kan ju sluta med totalt världsherravälde och monopol”, säger han till E24.
En Armani-parfym från Lyko kostar 50 procent mer om kunden handlar direkt från nätbutiken jämfört med om samma kund klickar in sig via en Google-annons.

Google lägger ner populära videovisaren
Sedan 2014 har användare använt Chromecast för att casta sina videor. Men nu lägger Google ner den lilla stickan.
Senaste nytt
Vilket pris gäller?
Systemet har också skapat juridisk osäkerhet.
Norska konsumentverket har uppmärksammat problemet och varnar för att funktionen kan leda till brott mot marknadsföringsreglerna.
Läs även: Goda nyheter för Google-användare: Populära verktyget blir gratis. Realtid
Särskilt problematiskt är frågan om vilket pris som ska anses vara det ordinarie vid kampanjer.
”Jag har en stark känsla av att Google-priset kommer att fastställas som det gällande ordinariepriset”, säger Brandsdal till E-handel.se.
Tog månader att upptäcka
Branschkollegan Thomas Grabe, vd för Bangerhead, är lika bekymrad över utvecklingen.
”Jag har sysslat med detta i sjutton år, men jag har aldrig sett något liknande. Detta är gigantiskt”, säger han till Breakit.

Google: Användbara kvantdatorer mycket närmare än vi tror
Kvantdatorer kan vara närmare att lanseras på bred front än vi tror. Det tror åtminstone Googles vd Sundar Pichai.
För Brandsdal tog det månader att upptäcka orsaken till sitt företags dalande försäljning.
”Leverantörer har berättat för oss i månader att vi har haft negativ utveckling medan flera av våra konkurrenter har haft utmärkt tillväxt. Då blir man ju väldigt osäker, och man frågar sig: Vad är det vi gör fel?” säger han till E24.
Sänker priserna
Blivakker har valt att inte använda GAD av rädsla för att bryta mot marknadsföringslagen.
Istället har företaget sänkt sina priser generellt för att matcha konkurrenternas Google-priser.
”Vi blöder på grund av detta, eftersom vi ger samma pris till alla kunder. Oavsett om du går direkt in till oss, via Google eller går i fysisk butik”, säger Brandsdal till E24.
Missa inte: E-handelsföretag fuskar med reapriser. Realtid
Individuell prissättning
Lyko, däremot, ser annorlunda på saken och menar att Google-priserna är att betrakta som individuell prissättning – vilket en butik kan bortse från när den sätter ordinarie pris.
Situationen försvåras ytterligare av att Google via GAD har insyn i e-handlarnas inköpspriser samtidigt som de styr prissättningen baserat på en dynamisk AI-modell, skriver E-handel.se.
Blivakker har nu skickat brev till konsumentmyndigheter i Norge, Sverige, Danmark och Finland med begäran om juridiskt klargörande.
ANNONS

Var tredje svensk kan stängas ute från e-handeln
En ny EU-lag tvingar företagen att göra sina digitala tjänster tillgängliga för alla.

På Al Unlocked får du en halvdag med fyra av Sveriges mest framstående AI-experter - för dig som vill gå från nyfiken till kunnig.