Britter får nu möjligheten att välja bort annonser på både Facebook och Instagram. Men det blir inte gratis.
Facebook blir reklamfritt – för den som betalar


Facebook och Instagram har länge dragit in stora pengar på reklam i flödet, något som har irriterat en och annan användare.
Nu får snart användare i Storbritannien möjlighet att slippa reklam mot en månadskostnad.
Ägarbolaget Meta lanserar i oktober en ny abonnemangsmodell som ger användare tillgång till reklamfria versioner av apparna, skriver The Telegraph.
Har varit involverad i rättstvister
Priset sätts till 2,99 pund per månad vid köp via webben och 3,99 pund via mobil. Den som inte väljer att betala kommer även fortsättningsvis att använda tjänsterna gratis, men då med annonser.
Enligt bolaget innebär abonnemanget att användarens personuppgifter inte används i annonseringssyfte.

Lanseringen sker efter flera års juridiska konflikter kring dataskydd och målgruppsanpassad reklam.
Tidigare i år avslutade Meta en uppmärksammad tvist med en brittisk användare som ifrågasatt bolagets villkor för hur personuppgifter används i samband med riktad annonsering.
Senaste nytt
Finns liknande lösningar i Europa
Tvisten resulterade i att Meta gick med på att inte längre använda hennes personliga data i reklamsyfte, vilket öppnade för bolagets arbete med nya betalalternativ.
Meta har redan testat liknande lösningar i Europa. Sedan 2023 erbjuds användare där en reklamfri variant av Facebook och Instagram, till priser på 5,99 euro via webben och 7,99 euro via mobil.
Denna modell har dock väckt hård kritik från EU-myndigheter.
Fick dryga böter
I början av året bötfälldes Meta med 200 miljoner euro efter att unionen bedömt att bolagets ”samtycke eller betalning”-upplägg inte fullt ut följer de digitala lagarna.
EU har krävt att Facebook och Instagram även måste kunna användas utan att omfattande persondata samlas in, även i den reklamfinansierade versionen.
I Storbritannien har lanseringen skett efter diskussioner med landets dataskyddsmyndighet, Information Commissioner’s Office, skriver The Guardian.
Sågar EU:s inställning
Meta beskriver dessa samtal som mer konstruktiva än de processer som förts med EU:s tillsynsmyndigheter.
Det nya alternativet kommer att erbjudas alla brittiska användare över 18 år under de kommande veckorna, skriver Reuters.
Utöver den nya reklamfria modellen erbjuder Meta sedan tidigare bland annat möjligheten att ha ett verifierat konto för 9,99 pund i månaden.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.








