Meta vill med hjälp av AI kunna automatisera skapandet och spridandet av annonser på sina plattformar från grunden. Är det ett hot mot traditionella byråer eller en möjlighet för mindre aktörer?
AI-annonser hotar reklambyråernas framtid


Mest läst i kategorin
Meta, som både äger Facebook och Instagram, planerar att från och med slutet av nästa år erbjuda företag möjlighet att helt automatisera sina annonser. Detta skriver Wall Street Journal.
Redan i dag finns möjligheten att använda sig av AI för att göra vissa justeringar av annonserna på plattformarna. Men de nya verktygen ska gå ännu längre.
Missa inte: Meta storinvesterar i AI – trots massiva förluster. Realtid
Tanken är att ett företag ska kunna lämna in en bild på en produkt de vill marknadsföra samt sätta ramar för marknadsföringsbudgeten. Utifrån det skapas hela annonsen med bilder, text och video. Efter det föreslår systemet målgrupp och budget.
Tanken är att annonser även ska kunna personanpassas utifrån geografiskt läge och andra parametrar.

Techjättarna utmanas – AI ger dem en ”medelålderskris”
Googles söktrafik faller, Apples AI försenas och Meta famlar efter en tydlig riktning.
Annonser stor del av affären
Annonser är den i särklass största inkomstkällan för Meta. Hela 97 procent av inkomsten kom från reklam förra året.
AI har också blivit en av de viktigaste områdena för bolaget. I april meddelade Meta att de kommer att investera mellan 64 och 72 miljarder dollar på AI.

Konkurrenterna Google och OpenAI har lanserat bild- och videogenererande AI, men dess användning inom marknadsföring är ännu inte utbredd.
I nuläget är annonsörer dock osäkra på kvaliteten och dess inverkan på varumärkena. I många fall krävs det också stora resurser att korrigera de misstag som AI begår.
Senaste nytt
Hot mot reklambyråer
Nyheten om att Meta satsar på helautomatiserade annonser gjorde att Metas aktie ökade i värde med 1 procent.
Samtidigt sjönk värdet på stora reklamföretag som Interpublic Group och Omnicom Group med 1,9, respektive 3,2 procent, skriver Reuters.
Det nya verktyget kan vara ett hot mot de här reklambyråerna, särskilt då en stor del av annonseringen tvingats ut på sociala medier.

Zuckerberg stänger DEI-skola i utsatt område
”Jag ville att mina barn skulle få gå igenom alla årskurser här.”
”Byråer kommer spela större roll”
Men enligt Meta är det nya verktyget också en möjlighet för mindre företag att kunna tävla på lika villkor, skriver The Guardian.
”Vi tror att AI kommer att göra det möjligt för byråer och annonsörer att fokusera värdefull tid och resurser på den kreativitet som är viktig. Även om vi tror att det i slutändan kommer att bli mer automatisering inom marknadsföring, kommer den roll som byråer spelar att bli allt viktigare”, skriver Metas marknadschef Alex Schultz på Linkedin.
Missa inte: Metas chefer får feta löner – anställda sparkas. Realtid

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Dagens Industri, Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.