De är störst på marknaden, men nu flyr kunderna. De drastiska förändringarna i affärsmodellen har skapat en dominoeffekt i IT-branschen.
Deras teknik har dominerat branschen – nu kan det vara över


En stor del av användarna planerar att lämna en av IT-branschens giganter. Orsaken är ett uppköp som har lett till drastiska förändringar i hur företaget nu bedriver sin verksamhet.
Stora förändringar skakar om marknaden
Analysföretaget Gartner förutspår att en betydande andel av kunderna hos en av IT-branschens ledare, VMware, kommer att byta leverantör under de närmaste tre åren, skriver Ars Technica.
Julia Palmer, forskningschef på Gartner, lyfte fram denna trend under en konferens på Gold Coast i Australien. Enligt hennes prognos kommer 35 procent av de arbetsbelastningar som idag körs via företagets lösningar att ha migrerats till andra plattformar senast 2028.
Uppköpet av VMware 2023 av Broadcom ledde till omedelbara förändringar som har skapat missnöje bland många kunder.

De mest framträdande problemen är övergången från permanenta licenser till dyrare prenumerationer, samt att produkter har paketerats i färre och mer kostsamma paket. Dessutom har antalet partners som får sälja företagets teknik minskat kraftigt.
Den nya affärsmodellen gynnar i huvudsak stora organisationer, vilket tvingar många små och medelstora företag att söka efter nya alternativ.
Senaste nytt
Fler kunder på väg att lämna
Enligt en rapport från The Register beror denna våg av utflyttningar till stor del på de kunder som använder den aktuella tekniken via stora molntjänstleverantörer, så kallade hyperscalers som Amazon Web Services (AWS).
Efter uppköpet har Broadcom infört nya regler som hindrar dessa molntjänstleverantörer från att sälja prenumerationer till kunder som använder deras molntjänster.
Ledarskapets nya utmaning: Att tygla AI
Ledare står inför nya utmaningar när AI-tekniken integreras i företag. Risker som felaktiga data och bristande insyn.
VMware menade i ett blogginlägg i juni 2024 att dessa förändringar var nödvändiga för att garantera konsekvens och ge kunderna flexibilitet och valfrihet. Men Palmer framhåller att Broadcoms förändrade inställning kan ses som en indikation på att de inte längre ser hyperscalers som strategiska partners.
Däremot verkar hyperscalers fortfarande vara intresserade av att behålla kunderna, eftersom de ”vet att de över tid kommer att konvertera dig till ’riktigt moln’”, sa Palmer.
Kostsamt att byta
Att byta ut företagets teknik är både kostsamt och tidskrävande. En total migration kan ta minst tre år att genomföra, vilket är särskilt utmanande för företag med begränsade resurser eller som hanterar andra stora IT-projekt.
Palmer menar att en partiell migration, som kan ta upp till ett år, kan vara en bättre lösning.
Miljardsatsningen ska skydda Sverige mot digitala attacker
Regeringen har i sin budgetproposition för 2026 föreslagit en omfattande satsning på nationell cybersäkerhet.
Trots att företaget riskerar att förlora kunder, har den nya affärsmodellen visat sig vara lönsam för Broadcom. Deras senaste kvartalsrapport visade att intäkterna från infrastrukturprogramvara, som till stor del drivs av det nyligen förvärvade bolaget, ökade med 25 procent jämfört med samma period året innan.
Intäkterna uppgick till 6,6 miljarder dollar, vilket motsvarar ungefär 73 miljarder svenska kronor.
Missa inte:
Glömt koden igen? När minnet sviker – vad beror det på? News 55
Pensionsmyndighet-ändring hindrar jämställd pension för kvinnor. E55
Kinas hemliga mjukvara ger regimer total makt. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]











