Den tyska ekonomin har råkat ut för flera negativa besked på sistone. Nu kommer ytterligare ett när Bosch tvingas till nedskärningar.
Tysk bilindustri i fritt fall – tusentals varslas


Mest läst i kategorin
Bosch är en tysk ingenjörsjätte som bland annat tillverkar bilkomponenter.
Det är den delen av företaget som nu ska kapas rejält.
Bosch planerar nämligen att göra sig av med omkring 13 000 jobb fram till 2030, skriver Euronews.
Tufft för klassiska bilregionen
Neddragningarna motsvarar ungefär tre procent av bolagets globala arbetsstyrka och utgör en fortsättning på de personalminskningar som företaget redan genomfört de senaste åren.
Det är framför allt Bosch hemregion kring Stuttgart som kommer att drabbas hårdast. Fabriker i bland annat Feuerbach och Schwieberdingen står inför tusentals uppsägningar.

Beskedet markerar ett nytt slag mot den tyska bilindustrin, som redan pressas av svag efterfrågan, höga energikostnader och växande konkurrens från kinesiska tillverkare.
Målet för Bosch är att snabbt spara omkring 2,5 miljarder euro för att möta den utdragna krisen på den europeiska bilmarknaden, skriver BBC.
Senaste nytt
Efterfrågan har sjunkit
Utöver personalneddragningar planerar koncernen även att minska investeringarna i sina tillverkningsanläggningar, vilket riskerar att påverka produktionskapaciteten i regionen.
Bilsektorn i Europa befinner sig under hårt tryck från flera håll. Lågkonjunktur och minskade subventioner till elbilar har dämpat konsumenternas efterfrågan.
Samtidigt har övergången till elektrisk mobilitet inneburit stora kostnader och osäkerhet för tillverkarna, då EU:s klimatmål kräver snabba omställningar. Till detta kommer fördyrande handelshinder.
Tullar ett orosmoln
Även om USA nyligen sänkt tullarna på europeiska bilar och bildelar till 15 procent, från en hotad nivå på 27,5 procent, kvarstår negativa effekter på marginalerna.
Bosch är inte ensamt om att ta till drastiska åtgärder. Under året har även andra europeiska tillverkare som Volkswagen och Volvo meddelat personalminskningar.
Det gäller även internationella aktörer som Nissan och Stellantis. Neddragningarna understryker branschens strukturella problem, där höga produktionskostnader i Europa ställs mot billigare utbud från Asien.
Försöker få fart på industrin
Beskedet kommer samtidigt som Tysklands förbundskansler Friedrich Merz försöker återuppliva industrin genom ökade statliga investeringar.
Regeringen har bland annat godkänt en ändring av den så kallade skuldbromsen för att möjliggöra högre försvarsutgifter, samt lanserat en extrabudget på 500 miljarder euro för infrastruktur.
Trots dessa åtgärder väntas den tyska ekonomin endast växa marginellt, med en prognos på 0,2 procents BNP-tillväxt i år efter två år av recession.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











