Många svenskar har ogärna öppnat plånboken under den senaste tiden. Nu finns det flera tecken på att många börjar bli mer optimistiska.
Svenska hushåll vädrar morgonluft igen


Mest läst i kategorin
Under en lång period har hushållens konsumtion varit dämpad. Ekonomisk osäkerhet har varit ett viktigt skäl till det.
Men nu visar svensk detaljhandel tecken på återhämtning.
Missa inte: Svenskarna vågar inte öppna plånboken – trots ljusare prognos. Realtid
Enligt statistik från SCB ökade försäljningsvolymen inom sällanköpsvaruhandeln med 3,9 procent i juni – en tydlig rekyl från maj månads kraftiga nedgång, skriver Dagens Industri.
Rör sig uppåt
De positiva signalerna tolkas som en möjlig fingervisning om ett trendbrott. Vissa segment, som friluftsliv, heminredning och böcker, ser ökad efterfrågan.
Svensk Handel, som följer utvecklingen noga, konstaterar att branschens framtidstro legat under index 100 sedan 2021.

Nyligen har dock indikatorn börjat röra sig svagt uppåt.
Konsumtionsnivån bedöms vara avgörande för Sveriges BNP-utveckling, och juni månads tillväxt på 0,5 procent ses i ljuset av just hushållens svängningar.
Missa inte: Turbulensen här för att stanna: ”Kan bli ganska farligt”. Realtid
Senaste nytt
”Positivt”
Även Konjunktursinstitutets mätningar tyder på mer framtidstro hos hushållen just nu. Där har optimismen vuxit betänkligt under den senaste tiden, rapporterar TT.
”Vändningen vi har väntat på kan vara på gång”, säger Jens Magnusson, chefsekonom på SEB (börskurs SEB), som säger att det inte är säkert att lågkonjunkturen är över.
”Men mer optimistiska hushåll brukar vara mindre försiktiga och beredda att konsumera mer. Ur ett tillväxtperspektiv är det positivt.”
Hushållen beredda att lätta på plånboken
Detta enligt statliga Konjunkturinstitutet.
Fler kampanjer
Flera detaljhandelsföretag anpassar sig nu efter det förändrade läget. Heminredningskedjan Mio har under det senaste året sett kontinuerlig tillväxt, bland annat genom satsningar på säsongsprodukter.
Även försäljningen av böcker, spel och pussel ökar, särskilt bland unga, vilket pekar på ett ökat intresse för mindre inköp med låg ekonomisk risk.
Missa inte: Hushållens dystra framtidstro skakar svensk ekonomi. Realtid
Kampanjer och priserbjudanden har blivit en viktigare del av försäljningsstrategin för många aktörer, medan andra, som friluftskedjan Naturkompaniet, valt att avstå från reor för att behålla en stabil affärsmodell.
”Lite avvaktande”
Samtidigt beskrivs återhämtningen beskrivs som skör och osäker. Flera aktörer vittnar om att hushållen fortfarande är försiktiga, och läget präglas fortsatt av volatilitet och osäkerhet.
”Jag har svårt att tro att det blir en islossning. Konsumenterna kommer nog fortfarande att vara lite avvaktande, men jag tror att det finns möjligheter till att de släpper på lite”” säger Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet, till DI.
”God ekonomi” – ändå bromsar hushållen bostadsköpet
Vad är det som håller dem tillbaka?

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











