Realtid

Så blev tandkräm ett vapen i handelskriget

tandkräm
Med 1,4 miljarder indier är företagens kamp om vem som ska finnas på tandborsten intensiv. (Foto: Elaine Thompson/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 06 sep. 2025Publicerad: 06 sep. 2025

När importerade varor blir dyrare ser inhemska företag sin chans. I Indien pågår en massiv marknadsföringskampanj med tandkräm i centrum.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Handelskonflikten mellan USA och omvärlden befinner sig fortfarande på höga nivåer.

Det är inte bara i Europa som det talas om att försöka handla inhemskt istället för att importera amerikanska varor.

I Indien har ”varunationalismen” nått en ny nivå, där något så vardagligt som tandkräm har blivit till ett slagfält för politiska och ekonomiska intressen, skriver Reuters.

Missa inte: Indiens BNP rusar – snart förbi Japan. Realtid

Har blivit ett populärt begrepp

Bakgrunden är att USA:s president Donald Trump nyligen infört kraftiga tullar på indiska varor, i vissa fall upp till 50 procent.

Beslutet har utlöst en våg av nationalistiska kampanjer i Indien, där uppmaningar om att bojkotta amerikanska produkter sprids via sociala medier.

Premiärminister Narendra Modi vill gärna se att indier köper inhemska märken. (Foto: Manish Swarup/AP/TT).
ANNONS

Samtidigt har premiärminister Narendra Modi intensifierat sin retorik om ”Swadeshi”, alltså att indier bör välja inhemskt producerade varor framför utländska.

I detta klimat har Dabur, ett av landets största konsumentvaruföretag med ett marknadsvärde på cirka 11 miljarder dollar, lanserat en reklamkampanj riktad mot den amerikanska jätten Colgate-Palmolive.

Missa inte: Så ska Kina ta den globala ledartröjan. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Enorm marknad i Indien

Utan att nämna konkurrenten vid namn framställs det ledande tandkrämsmärket som en symbol för amerikansk dominans. Daburs eget sortiment lyfts istället fram som det genuint indiska alternativet.

Colgate innehar omkring 43 procent av Indiens tandkrämsmarknad, följt av Unilevers Pepsodent. Dabur ligger på tredje plats med 17 procent, enligt siffror från Euromonitor.

Den enorma inhemska marknaden, med 1,4 miljarder människor, gör kampen om konsumenternas lojalitet särskilt tuff.

Missa inte: Skiftet: Indien tar över smartphones. Realtid

ANNONS

Flera företag hakar på

Daburs kampanj är inte ensam. Andra indiska bolag har snabbt anpassat sina budskap till den politiska utvecklingen.

Mejerijätten Amul har publicerat tecknade annonser där dess produkter framställs som stolta symboler för ”Made in India”, skriver Times of India.

Även Rediff, en e-posttjänst som tidigare konkurrerade med internationella aktörer, har åter lanserat sig som ett indiskt alternativ som skyddar lokal datahantering.

Missa inte: Handslagen som skakar västvärlden. Dagens PS

Försöker utnyttja situationen

Strategin beskrivs som ett exempel på så kallad ”moment marketing” – att utnyttja ett aktuellt samhällsklimat för att vinna uppmärksamhet och stärka sin position.

”Hur kan vi dra nytta av den känslan, åtminstone den här veckan och nästa? Det är exakt så alla dessa varumärken tänker”, säger PR-konsulten Karthik Srinivasan till Reuters.

ANNONS

För företagen innebär det en möjlighet att förknippas med patriotism och motstånd mot amerikanskt inflytande, i synnerhet i en tid då ekonomiska relationer mellan de två länderna snabbt försämras.

Missa inte: Indiens börsnoteringar går mot rekordår. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS