När importerade varor blir dyrare ser inhemska företag sin chans. I Indien pågår en massiv marknadsföringskampanj med tandkräm i centrum.
Så blev tandkräm ett vapen i handelskriget


Mest läst i kategorin
Handelskonflikten mellan USA och omvärlden befinner sig fortfarande på höga nivåer.
Det är inte bara i Europa som det talas om att försöka handla inhemskt istället för att importera amerikanska varor.
I Indien har ”varunationalismen” nått en ny nivå, där något så vardagligt som tandkräm har blivit till ett slagfält för politiska och ekonomiska intressen, skriver Reuters.
Missa inte: Indiens BNP rusar – snart förbi Japan. Realtid
Har blivit ett populärt begrepp
Bakgrunden är att USA:s president Donald Trump nyligen infört kraftiga tullar på indiska varor, i vissa fall upp till 50 procent.
Beslutet har utlöst en våg av nationalistiska kampanjer i Indien, där uppmaningar om att bojkotta amerikanska produkter sprids via sociala medier.

Samtidigt har premiärminister Narendra Modi intensifierat sin retorik om ”Swadeshi”, alltså att indier bör välja inhemskt producerade varor framför utländska.
I detta klimat har Dabur, ett av landets största konsumentvaruföretag med ett marknadsvärde på cirka 11 miljarder dollar, lanserat en reklamkampanj riktad mot den amerikanska jätten Colgate-Palmolive.
Missa inte: Så ska Kina ta den globala ledartröjan. Dagens PS
Senaste nytt
Enorm marknad i Indien
Utan att nämna konkurrenten vid namn framställs det ledande tandkrämsmärket som en symbol för amerikansk dominans. Daburs eget sortiment lyfts istället fram som det genuint indiska alternativet.
Colgate innehar omkring 43 procent av Indiens tandkrämsmarknad, följt av Unilevers Pepsodent. Dabur ligger på tredje plats med 17 procent, enligt siffror från Euromonitor.
Den enorma inhemska marknaden, med 1,4 miljarder människor, gör kampen om konsumenternas lojalitet särskilt tuff.
Missa inte: Skiftet: Indien tar över smartphones. Realtid
Flera företag hakar på
Daburs kampanj är inte ensam. Andra indiska bolag har snabbt anpassat sina budskap till den politiska utvecklingen.
Mejerijätten Amul har publicerat tecknade annonser där dess produkter framställs som stolta symboler för ”Made in India”, skriver Times of India.
Även Rediff, en e-posttjänst som tidigare konkurrerade med internationella aktörer, har åter lanserat sig som ett indiskt alternativ som skyddar lokal datahantering.
Missa inte: Handslagen som skakar västvärlden. Dagens PS
Försöker utnyttja situationen
Strategin beskrivs som ett exempel på så kallad ”moment marketing” – att utnyttja ett aktuellt samhällsklimat för att vinna uppmärksamhet och stärka sin position.
”Hur kan vi dra nytta av den känslan, åtminstone den här veckan och nästa? Det är exakt så alla dessa varumärken tänker”, säger PR-konsulten Karthik Srinivasan till Reuters.
För företagen innebär det en möjlighet att förknippas med patriotism och motstånd mot amerikanskt inflytande, i synnerhet i en tid då ekonomiska relationer mellan de två länderna snabbt försämras.
Missa inte: Indiens börsnoteringar går mot rekordår. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











