Realtid

Rysk olja flödar i rekordmängder – trots sanktioner

rysk
Rysslands president Vladimir Putin (t.v.) och Rosnefts vd Igor Sechin. (Foto: Pavel BednyakovAP/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 03 dec. 2025Publicerad: 03 dec. 2025

Ett indiskt raffinaderi har hittat nya exportmarknader efter att västliga leverantörer dragit sig ur. Nu når rysk olja köpare som inte fanns på kundlistan för tre år sedan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

När EU i juli slog till med sanktioner mot indiska Nayara Energy kollapsade råoljeintaget vid bolagets raffinaderi i Vadinar.

Irakiska och saudiska leverantörer vägrade leverera – och nivån sjönk till 240 000 fat per dag.

Men i stället för att ge upp bytte raffinaderiet strategi.

Ägs av ryska Rosneft

I november nådde intaget 420 000 fat per dag, skriver Oilprice. Det är en nivå som överstiger anläggningens nominella kapacitet på 400 000 fat.

Nayara Energy ägs till 49 procent av ryska Rosneft.

Två tankfartyg från Rosnefts terminal i Ust-Luga anlände till Vadinar 22 och 24 november – dagar efter att USA:s deadline för avveckling av ryska oljeaffärer passerat.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Sudan storkonsument

ANNONS

Med Europa avstängt har Nayara byggt upp helt nya exportflöden.

Sudan har sedan oktober tagit emot fyra laster på totalt 1,3 miljoner fat raffinerade produkter, enligt Oilprice.

Sedan anläggningen Al-Jaili förstördes under inbördeskriget sommaren 2023 saknar landet en fungerande egen raffineringskapacitet.

Nya oljekunder

Brasilien och Turkiet – som inte funnits i Nayaras kundlista på tre år – köper nu 21 000 fat per dag vardera.

Raffinerade produkter från Vadinar ger i praktiken samma bränsle, fast med lägre politisk risk.

Ungefär en tredjedel av novembers exportlaster går via ship-to-ship-nav i Fujairah och Sohar, en metod som döljer den känsliga handelns slutdestinationer.

Dyrt för västländer

ANNONS

Handelsmönstret har skapat en märkbar omfördelning på den globala oljemarknaden.

Utvecklingsländer får tillgång till billigare bränsle vid en tidpunkt då de behöver det mest.

Samtidigt tvingas många västländer hantera en motsatt dynamik: högre priser, färre sanktionsfria leverantörer och en krympande pool av tillgänglig energi, konstaterar Oilprice.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS