Med digital teknik går det nu snabbt och enkelt att ändra priset på varor i matbutiken. Men kommer det att missbrukas?
Här ändras priset i matbutiken – hundra gånger per dag


Mest läst i kategorin
Elektroniska prislappar blir allt vanligare i livsmedelsbutiker. Det gör det möjligt att ändra priset snabbt direkt på butikshyllan.
Många återförsäljare ser det som ett verktyg för att locka kunder och minska matsvinnet.
Missa inte: Normal trotsar butiksdöden: ”Folk tröttnar aldrig”. Realtid
Men när nu utvecklingen nått nytt USA har det också väckt farhågor kring att matvarukedjor ska dra nytta av det med hastiga prisökningar, skriver Wall Street Journal.
Redan verklighet i Norge
I Norge har kedjan Rema 1000 tagit tekniken längst. Där kan priserna på vissa varor ändras upp till hundra gånger per dag för att matcha konkurrenters prissättning.
Prissänkningar sker i realtid via ett centralt system och gäller direkt i butik. Modellen används främst för att pressa priserna på utvalda säsongsvaror.

”Vi kan sänka priserna med någon krona och sedan gör våra konkurrenter detsamma, och det blir liksom en kapplöpning mot botten”, säger Partap Sandhu på Rema 1000.
Även i Nederländerna och Belgien används digital prissättning aktivt. Hos kedjan Albert Heijn uppdateras priser på utgående varor varje kvart för att optimera rabatter och minska svinn.
Missa inte: Trumps dilemma – vem ska skörda USA:s mat? Realtid
Senaste nytt
Kan minska matsvinnet
Rabatterna ökar stegvis under dagen beroende på efterfrågan och bäst före-datum, vilket enligt företaget lett till betydande minskningar i matsvinn.
I USA är tekniken fortfarande under utbyggnad, men stora aktörer som Walmart, Kroger, Whole Foods och Lidl har redan börjat installera elektroniska hyllkantsetiketter.
Här är Sveriges billigaste – och dyraste – matbutikskedjor
Ny kartläggning.
Hittills har prislapparna främst använts för att ersätta manuellt arbete och pappersetiketter. Vissa butiker använder dem också för att enklare sänka priser på varor nära utgångsdatum.
Dynamisk prissättning har dåligt rykte
Utvecklingen har dock skapat oro bland konsumenter och politiker. Kritiker varnar för att digitala prislappar kan möjliggöra prisökningar vid hög efterfrågan, exempelvis under helger eller värmeböljor.
Begreppet dynamisk prissättning förknippas av många med prishöjningar liknande dem som förekommer inom transport- och nöjesbranschen.
Missa inte: Coops djupa kris – förlusterna hopar sig. Realtid
Vissa amerikanska lagstiftare har krävt förklaringar från stora butikskedjor, medan andra vill införa restriktioner eller förbud.
”Fönster mot framtiden”
Men det finns också de som menar att oron är överdriven. Enligt Ioannis Stamatopoulos, som forskar på detaljhandel vid University of Texas, ligger det inte i butikernas intresse att göra sina kunder upprörda.
En affär som exempelvis höjer vattenpriset under en värmebölja skulle snabbt tappa kunder, menar han. Stamatopoulos är också övertygad om att digitala prisskyltar kommer att vara framtiden.
”Allt man behöver göra är att besöka Nederländerna eller Norge. Det är ett fönster mot framtiden”, säger han.
Så dämpar du matpris-chocken: ”Byt butik”
Experten: Då tvingas butiken sänka priserna.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.












