Svenskt lösgodis har på kort tid blivit en global trend, och nu tar den virala succén nästa steg i USA. Cloetta, genom sitt lösgodisvarumärke CandyKing, öppnar sin första butik på Manhattan i New York.
Svenskt lösgodis ska ta över världen – Cloetta öppnar i USA


Butiken, som ligger på Bleecker Street i West Village ska erbjuda ett brett sortiment av klassiska svenska lösgodissorter som Center, Kexchoklad mini och Plopp. Men även nyheter exklusivt för CandyKing som ägs av Cloetta (börskurs Cloetta).
”Vi är väldigt nöjda med placeringen, det är mycket folk i rörelse här. Under bygget av butiken har folk försökt komma in trots att vi inte har öppnat,” säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing till Dagens industri.
Ozempic dödar småätandet – Mars tvingas tänka om
I årtionden har chokladbarer och andra snacks varit ett självklart inslag i många amerikaners liv. Nu kan dock branschen förändras i grunden.
Global trend
Trenden med svenskt lösgodis har drivits av sociala medier. TikTok och Instagram har exploderat med #swedishcandy och över 120 miljoner visningar världen över.

Tidigare framgångar i USA har visat att amerikanska konsumenter uppskattar lösgodis.
Läs även:
Cloetta skrotar kritiserat fabriksbygge i Europa. Dagens PS
Pilotprojekt i Philadelphia har gett värdefulla insikter om vilka smaker som fungerar bäst i USA. Skumkantarellen har visat sig vara en särskild favorit, även i en sur variant anpassad för amerikanska smaklökar.
Senaste nytt
Dyrare än i Sverige
Prissättningen i New York ligger betydligt högre än i Sverige, mellan 35 och 40 dollar per kilo, motsvarande 350–380 kronor, men Rytkölä menar att amerikanerna är villiga att betala för kvaliteten och upplevelsen.
Missa inte:
Godisjätte satsar 20 miljarder i USA. Dagens PS
Butiken erbjuder dessutom kunder möjlighet att påverka sortimentet på lång sikt. Vilket är tänkt att stärka engagemanget och lokal förankring.
Del i bredare satsning
Satsningen är en del av Cloettas bredare strategi att växa på nya marknader, framför allt i Nordamerika, där svenska godisvarumärken som BUBS redan gjort stora framgångar.
Läs även:
Rusning i godisaktien efter storbankens köpråd. Dagens PS
BUBS samarbetar nu med Mount Franklin Foods i USA och producerar en del av sitt godis i Mexiko för distribution i stora kedjor som Target och Walmart.
Även fabriken i Jönköping byggs ut för att möta den starka efterfrågan på exportmarknaderna, skriver SVT.
Stor potential utomlands
Marknadsexperter ser stora möjligheter för svenskt lösgodis i USA, där konsumenterna inte bara söker nya smaker utan också en kulturell upplevelse.
”USA är världens största godismarknad och representerar en betydande tillväxtmöjlighet för oss,” har Joanna Mossberg, kommunikationschef på Orkla Snacks, BUBS ägare tidigare sagt till Dagens industri.
Missa inte:
Danskt lyxgodis oväntad vinnare i dystra tider. Dagens PS
Med CandyKings etablering på Manhattan är förhoppningen nu att den svenska lösgodistraditionen nu ska ett bli en permanent aktör på den globala marknaden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.










