Större tv-avtal, fler sponsorer och mer prispengar. Nu börjar damfotbollen få snurr på ekonomin och det kan förbättra förutsättningarna för spelarna.
Nu börjar damfotboll bli en ekonomisk plusaffär


Årets dam-EM i Schweiz sparkade igång för några dagar sedan. Det lag som vinner den turneringen får åka hem med över 50 miljoner kronor i prispengar.
Det är ett tecken på vilken anmärkningsvärd ekonomisk resa som damfotbollen har genomgått under det senaste decenniet.
Missa inte: Uefa nära räddningspaket på 6 miljarder euro för att stötta europeisk fotboll. Realtid
Prispengarna i stora turneringar har ökat stadigt under de senaste mästerskapen och kan nu utgöra värdefulla tillskott till fotbollsförbunden, skriver fotbollsjournalisten Olof Lundh i Dagens Industri.
Varje lag får pengar
Årets EM i Schweiz är ett tydligt exempel. Den totala prispotten uppgår till över 400 miljoner kronor, vilket är mer än en fördubbling jämfört med EM 2022.
Det är inte bara vinnarlaget som får pengar, utan varje deltagande nation garanteras omkring 20 miljoner kronor.

För första gången är det därmed ekonomiskt lönsamt för många nationer att delta i ett mästerskap för damfotboll.
Historiskt har damernas turneringar nämligen genererat underskott, men exempelvis VM-bronset 2023 innebar för första gången ett ekonomiskt överskott för Svenska Fotbollförbundet tack vare ökade prispengar från Fifa.
Missa inte: Credit Suisse får bakläxa på indragna bonusar. Realtid
Senaste nytt
Större tv-avtal
Just Fifa, och dess ordförande Gianni Infantino, har blivit bättre på att få sponsorer att kliva in i damfotbollen. Även Uefa har ägnat mer resurser åt detta, även om Olof Lundh är kritisk till hur det har sett ut tidigare.
”Otroligt nog är det Fifa som leder utvecklingen och ser till att spelarna har en möjlighet att ge tillbaka till fotbollen. Uefa har blivit bättre, men kommer från en pinsamt låg nivå”, skriver han.
På klubbnivå har utvecklingen också varit tydlig. Publiksiffrorna ökar stadigt och ligor som engelska Women’s Super League har fått rejäla lyft genom tv-avtal.
Manchester United smäller upp jättearena
Engelska storklubben Manchester United tänker bygga landets största arena med plats för 100 000 åskådare.
Hittat sin egen nisch
Ett femårigt rättighetspaket med BBC och Sky Sports är värt 65 miljoner pund, eller knappt 850 miljoner kronor, vilket nästan är dubbelt så mycket som tidigare avtal.
Klubbar som Arsenal lockar nu snittpublik på nära 30 000 och planerar att spela samtliga hemmamatcher på Emirates Stadium, skriver The Conversation.
Kommersiellt börjar damfotbollen också hitta en egen nisch med sponsorer riktade mot kvinnlig målgrupp. Produkter inom hälsa, familj och sportkläder är numera vanliga inslag i sponsorlandskapet.
Missa inte: Maktfamiljer hotas i Sydkorea – börsen rusar. Realtid
Bygger egen damfotbollsarena
Trots detta finns utmaningar. Många damlag går fortfarande med förlust och är beroende av stödfinansiering från herrklubbar.
Skillnaderna i faciliteter, marknadsföring och publikanpassning är fortfarande påtagliga.
Initiativ som att bygga nya arenor specifikt för damlag, som Brighton & Hove Albion planerar, ses som en viktig del i att skapa långsiktig tillväxt.
Det skulle vara en av de första arenorna som byggs specifikt för damfotboll och är tänkt att öppna 2027, skriver BBC.
Beckxit skakar imperiet Beckham– jämförs med Harry och Meghan
”Det började med en klänning.”

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










