Realtid

Han vill växla upp flyget i Sverige

Norwegian kritiserar SAS nya avtal: "Dåligt för passagerarna"
Norwegians vd Geir Karlsen planerar kontrollerad expansion. (Foto: Ole Berg-Rusten/NTB/TT)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 14 sep. 2025Publicerad: 14 sep. 2025

Utbudet i Sverige är fortfarande cirka 23 procent lägre än före pandemin. Det driver upp biljettpriserna, säger Geir Karlsen, vd på Norwegian, i en exklusiv intervju med Perfect Weekend.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025

Samtidigt vill flygbolaget växa i Sverige – men pekar på att Arlanda är dyrast i Norden och att kapaciteten på flygplatsen är en flaskhals.

Arlanda och Sverige dyrast i Norden

Karlsen säger att Norwegian kämpar för att få tillgång till fler gater och bättre förutsättningar på Arlanda. Han jämför avgiftsnivåerna i Norden: ”Arlanda är dyrast totalt sett med miljö-, CO2- och passageraravgifter som tyngsta poster.”

Geir Karlsen är nöjd med den första utdelningen i Norwegians historia. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Mindre utbud, högre priser i Sverige

Efter pandemin har flygutbudet i Sverige inte återhämtat sig fullt ut. ”Utbudet är cirka 23 procent lägre än 2019, och det driver upp priserna”, säger Karlsen. Norwegian menar att lösningen är fler avgångar och bättre tillgänglighet, inte politiska ingrepp i prissättningen.

Inrikes domineras av få aktörer

Karlsen pekar på att det svenska inrikesflyget är hårt koncentrerat efter SAS övertag av BRA:s linjer. ”I vissa stråk i södra Sverige finns närmast monopol. Det driver upp priserna”, säger han. Norwegian vill öka konkurrensen men betonar att det kräver rätt förutsättningar.

ANNONS

Kontrollerad expansion

Norwegian gick ur rekonstruktionen med 53 flygplan. I dag har koncernen 143, inklusive Widerøe. Planen är att nå 110–120 jet i Norwegian-delen under nästa år. ”Vi har beställt 46 Boeing 737 MAX och har flexibilitet att skala upp eller ner”, säger Karlsen. Bolaget framhåller lägre bränsleförbrukning, mindre utsläpp och lägre buller som viktiga fördelar.

Första utdelningen

I somras betalade Norwegian utdelning för första gången i bolagets historia. ”Vi har en stark balansräkning och en betydande kassa. Kan vi både växa lönsamt och dela ut så ska vi göra det”, säger Karlsen. Samtidigt betonar han att investeringar i tillväxt alltid prioriteras om rätt möjlighet dyker upp.

Konkurrensen hårdnar i Sverige

Ryanair pekas ut som den största konkurrenten. ”De är en stark aktör, men i Skandinavien måste du finnas på huvudflygplatserna. Där har vi en konkurrensfördel”, säger Karlsen.

Turism norrut växer

Norwegian ser också fortsatt potential i turismen till Nordnorge. ”Midnattssolen och norrskenet lockar globalt, både sommar och vinter”, säger Karlsen.

ANNONS
Perfect Weekends redaktör Viggo Cavling fick en exklusiv intervju med Norwegians vd Geir Karlsen.

Strategiskt viktigt land

Karlsen slår fast att Sverige är en central marknad för Norwegian. ”Vi har åtta–nio flyg på Arlanda och omkring 350 anställda. Allt ligger till rätta för tillväxt”, säger han. Men för att växla upp krävs effektivare processer och bättre kapacitet på Arlanda.

Norwegian: EU:s nya förslag leder till kabinkaos

EU-kommissionen vill införa regler som ger flygpassagerare rätt att ta med två fria handbagage. Norwegian avvisar förslaget och varnar för att det skulle bli kaos i kabinen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS