Utbudet i Sverige är fortfarande cirka 23 procent lägre än före pandemin. Det driver upp biljettpriserna, säger Geir Karlsen, vd på Norwegian, i en exklusiv intervju med Perfect Weekend.
Han vill växla upp flyget i Sverige


Samtidigt vill flygbolaget växa i Sverige – men pekar på att Arlanda är dyrast i Norden och att kapaciteten på flygplatsen är en flaskhals.
Arlanda och Sverige dyrast i Norden
Karlsen säger att Norwegian kämpar för att få tillgång till fler gater och bättre förutsättningar på Arlanda. Han jämför avgiftsnivåerna i Norden: ”Arlanda är dyrast totalt sett med miljö-, CO2- och passageraravgifter som tyngsta poster.”

Senaste nytt
Mindre utbud, högre priser i Sverige
Efter pandemin har flygutbudet i Sverige inte återhämtat sig fullt ut. ”Utbudet är cirka 23 procent lägre än 2019, och det driver upp priserna”, säger Karlsen. Norwegian menar att lösningen är fler avgångar och bättre tillgänglighet, inte politiska ingrepp i prissättningen.
Inrikes domineras av få aktörer
Karlsen pekar på att det svenska inrikesflyget är hårt koncentrerat efter SAS övertag av BRA:s linjer. ”I vissa stråk i södra Sverige finns närmast monopol. Det driver upp priserna”, säger han. Norwegian vill öka konkurrensen men betonar att det kräver rätt förutsättningar.
Kontrollerad expansion
Norwegian gick ur rekonstruktionen med 53 flygplan. I dag har koncernen 143, inklusive Widerøe. Planen är att nå 110–120 jet i Norwegian-delen under nästa år. ”Vi har beställt 46 Boeing 737 MAX och har flexibilitet att skala upp eller ner”, säger Karlsen. Bolaget framhåller lägre bränsleförbrukning, mindre utsläpp och lägre buller som viktiga fördelar.
Första utdelningen
I somras betalade Norwegian utdelning för första gången i bolagets historia. ”Vi har en stark balansräkning och en betydande kassa. Kan vi både växa lönsamt och dela ut så ska vi göra det”, säger Karlsen. Samtidigt betonar han att investeringar i tillväxt alltid prioriteras om rätt möjlighet dyker upp.
Konkurrensen hårdnar i Sverige
Ryanair pekas ut som den största konkurrenten. ”De är en stark aktör, men i Skandinavien måste du finnas på huvudflygplatserna. Där har vi en konkurrensfördel”, säger Karlsen.
Turism norrut växer
Norwegian ser också fortsatt potential i turismen till Nordnorge. ”Midnattssolen och norrskenet lockar globalt, både sommar och vinter”, säger Karlsen.

Strategiskt viktigt land
Karlsen slår fast att Sverige är en central marknad för Norwegian. ”Vi har åtta–nio flyg på Arlanda och omkring 350 anställda. Allt ligger till rätta för tillväxt”, säger han. Men för att växla upp krävs effektivare processer och bättre kapacitet på Arlanda.
Norwegian: EU:s nya förslag leder till kabinkaos
EU-kommissionen vill införa regler som ger flygpassagerare rätt att ta med två fria handbagage. Norwegian avvisar förslaget och varnar för att det skulle bli kaos i kabinen.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











