Realtid

McDonalds nummer 200 – jätten satsar stort i Sverige

McDonalds Sverigechef Joakim Bohman går på offensiven på den svenska marknaden berättar han i en länge intervju.
McDonalds Sverigechef Joakim Bohman går på offensiven på den svenska marknaden berättar han i en länge intervju. (Foto. McDonalds)
David Ingnäs
David Ingnäs
Uppdaterad: 24 nov. 2025Publicerad: 24 nov. 2025

Hamburgerkedjan McDonalds är på offensiven i Sverige. Sju nya restauranger – inklusive nummer 200 – ska öppnas innan årets slut berättar Sverigechefen Joakim Bohman i en längre intervju.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025

”Vi bedömer vi att vi tar marknadsandelar enligt de undersökningar vi gör och baserat på den branschdata som finns i marknaden”, säger han till Dagens PS.

Läs även: Svagheterna som kan skicka USA in i lågkonjunktur – Realtid

Fler restauranger – trots hård konkurrens

Den här veckan öppnar McDonalds en ny restaurang i Nordens största köpcenter Mall of Scandinavia i Stockholm.

Det betyder att hamburgerjätten nu finns med över 200 restauranger i landet och planen är att öka antalet ytterligare. Sju nya ska totalt öppna innan årsskiftet.

”I dag har vi fler gäster än någonsin på våra restauranger i Sverige. Vi vill ju finnas där det finns människor som rör sig. Det är vår strategi och röda tråd”, säger McDonald’s Sveriges vd Joakim Bohman.

Det är en stark signal i ett klimat där många premium- och nischburgarkedjor har fått kämpa.

”Restaurangbranschen har haft tuffa tider. Några av de som kallar sig premium- eller nischburgare har exempelvis haft det lite jobbigare.”

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Digitala verktyg ska skapa bättre kundmöten

Expansionen handlar inte bara om fler restauranger – utan om att modernisera kundupplevelsen.

Bohman lyfter hur digitaliseringen förändrat allt från beställning till service.

”Genom digitaliseringen kan vi också förutsäga mer var vi har våra gäster i vilka kanaler som gör att vi kan skapa en annan typ av gästmöten,” förklarar han.

Det innebär att appen, mobilen och leveranstjänster inte längre bara är komplement, utan en central del av affären. På så sätt försöker kedjan både effektivisera flöden och skapa mer relevanta erbjudanden för kunderna.

”Få beställer rakt över disk längre, som man gjorde tidigare, även om man fortfarande kan det. Vi har väldigt mycket beställningar via vår app i mobilen”.

”Ska inte kosta skjorta på McDonalds”

Trots konkurrensen från nya snabbmatskedjor och premiumburgare är budskapet från ledningen tydligt: McDonald’s växer, och de tänker fortsätta.

ANNONS

”Vi har självförtroende, tar marknadsandelar och expanderar”, säger Joakim Bohman.

Att kunderna har fått tunnare plånböcker som oroat många snabbmatskedjor i USA ser han inte heller som ett hinder för fortsatt tillväxt.

”Vi har försökt anpassa det efter rådande förutsättningar genom att exempelvis se till att vi har bra, högkvalitativa och prisvärda alternativ på vår meny”, säger McDonalds Sverigechef och slår fast;

”Det ska finnas möjlighet för en familj att komma och äta middag eller lunch hos oss utan att det kostar skjortan”.

Läs även: Stenbeck styr om Kinnevik efter vd-avgången – Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.

David Ingnäs
David Ingnäs

Bevakar börs, fonder och sparande. Skriver om både svenska och utländska aktier och marknadsplatser. Bevakar såväl små som stora företag. Ansvarig för artikelserien Veckans börsprofil på Realtids systertidning Dagens PS.

ANNONS
ANNONS