Realtid

Kinesen som lyckats med det Apple inte kunde

xiaomi
SU7 blev en stor succé för Xiaomi och grundaren Lei Jun som har expanderat stadigt under de senaste åren. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 22 juli 2025Publicerad: 22 juli 2025

På kort tid har Xiaomi lyckades ta steget från att sälja mobiltelefoner till elbilar i Kina. Nu har grundaren Lei Jun siktet inställt på resten av världen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025

Xiaomi är Kinas snabbväxande teknikjätte som gjorde sig ett namn genom att sälja stora mängder mobiltelefoner.

Men sedan starten 2010 har företaget, som startades och fortfarande leds av Lei Jun, också byggt upp ett omfattande ekosystem av konsumentelektronik.

Missa inte: Efter bråket – Apple i jätteavtal med magnetföretag. Realtid

Nu har man dessutom slagit sig in i elbilssektorn – och därmed har man gjort det som Apple försökte men inte lyckades med, skriver The Economist.

Sålde hundratusentals på kort tid

Med sin andra elbil, SUV-modellen YU7, lyckades Xiaomi sälja över 200 000 enheter inom några minuter vid lanseringen i juni.

Detta efter succén med sin första modell SU7, som lanserades våren 2024. Totalt har företaget nu över 300 000 elbilar ute på kinesiska vägar.

Apples elbilsutveckling gick inte som Tim Cook ville och projektet lades ned 2024. (Foto: Evan Agostini/AP/TT)
ANNONS

Även om verksamheten ännu inte är lönsam, räknar företaget med att vända till vinst innan årets slut, något få konkurrenter lyckats med i Kinas hårt konkurrensutsatta elbilsmarknad.

Apple fick istället nyligen lägga ned sitt mångåriga och kostsamma elbilsprojekt, vilket Bloomberg har rapporterat om.

Missa inte: Kinas nya elbilar kan starta priskrig i Europa. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Byggt sina egna fabriker

Ända sedan 2014 har Tim Cook försökt få sitt företag att utveckla elbilar som kunde tilltala företagets trogna fans, utan resultat. Tio år senare gav han upp försöken.

Kanske kan snegla på Xiaomi för att dra lärdomar. Jun valde nämligen att ta full kontroll över hela produktionskedjan.

Företaget har byggt egna fabriker i Peking och Wuhan och tagit in nyckelkompetens från fordonsbranschen.

Xiaomi satsar: Siktet inställt på Europa

Siktar på en global lansering av sina modeller.

ANNONS

Har en stor kundbas

Samtidigt har bolaget även börjat tillverka egna smartphones och andra enheter i egna anläggningar, ett steg bort från den tidigare strategin med en helt outsourcad produktion.

Företaget har nu över 700 miljoner aktiva användare globalt, vilket skapar goda möjligheter att marknadsföra nya produkter direkt till befintliga kunder.

Missa inte: BMW förlorar mark mot kinesiska elbilar. Realtid

Många av dessa är lojala konsumenter från företagets tidiga år som smartphone-tillverkare och har nu kommit in i den livsfas där bilköp blir aktuellt.

Xiaomi siktar på internationell expansion

Företagets framgångar har gett eko internationellt. Över hälften av intäkterna från smartphones och uppkopplade enheter kommer från marknader utanför Kina, särskilt i utvecklingsländer som Indien och Indonesien.

Nu planerar Xiaomi att börja sälja sina elbilar internationellt senast 2027 och planerar att öppna 10 000 fysiska butiker globalt.

ANNONS

Bilden av kinesiska varumärken håller samtidigt på att förändras i Europa, vilket gör att man kan ta marknadsandelar av europeiska företag, skriver South China Morning Post.

Brinnande bromsar? Helt okej enligt Xiaomi

En ny incident med en Xiaomi YU7 Max har väckt uppmärksamhet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS