Ford drar ned Kentucky-fabriken för 63 miljarder kronor. General Motors sparkar 1 550 anställda. Panasonic tiger om sin tidsplan. Batteritillgången år 2030 kan bli tre gånger större än behovet.
Jättesatsningen på batterier på väg att kollapsa


Konsultfirman AlixPartners har räknat på siffrorna och kommit fram till att den globala tillgången på batterier år 2030 riskerar bli tre gånger större än efterfrågan, skriver Nikkei Asia.
I Nordamerika ser det ännu värre ut.
Där väntas kapaciteten fyrdubblas samtidigt som försäljningen av elbilar går betydligt trögare än beräknat.
Ford pausar tillverkningen
Ford är mitt i en av de största satsningarna. Tillsammans med SK On bygger företaget en batterianläggning i Kentucky värd 5,8 miljarder dollar – cirka 63 miljarder kronor.
Planen var att anställa omkring 5 500 personer när allt står färdigt 2030.
Men redan nu har Ford dragit ned den planerade kapaciteten med 35 procent. Tillverkningen av F-150 Lightning står pausad på obestämd tid.
GM skär ned kraftigt
General Motors drar åt svångremmen ännu hårdare.
1 550 anställda vid batterifabrikerna i Ohio och Tennessee får lämna sina jobb.
Orsaken uppges vara en kombination av lägre förväntad elbilsförsäljning och förändrade regelverk.
Fabriken står klar – men står still
Panasonic, en av Teslas viktigaste batterileverantörer, invigde sin nya fabrik i Kansas i juli. Men företaget tiger om när full produktion ska nås.
Det ursprungliga målet var slutet av räkenskapsåret 2026 – nu finns ingen tidsplan alls.
För vissa projekt blev verkligheten för tung redan innan första spadtaget. T1 Energy har skrotat hela sin planerade fabrik i Georgia.
USA tar bort elbilsbidrag
Bakom nedskärningarna ligger en politisk förändring. Under president Donald Trump har USA har tagit bort det federala bidraget på 7 500 dollar – cirka 82 000 kronor – för elbilar.
Samtidigt har straffavgifterna för tillverkare som missar utsläppsmål försvunnit.
Tillverkare som redan investerat miljardbelopp i elektrifiering sitter nu med fabriker som riskerar att gå på sparlåga.
Investeringar som motiverades av ett förväntat skifte kan i stället bli kostsamma monument över en marknad som tog längre tid att ändra riktning än någon ville erkänna, enligt Nikkei Asia.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.











