Matthias Arleth ledde teamet som äntligen löste Northvolts produktionsproblem i Skellefteå. Nu ska samma grupp få en andra chans – men förtroendet hänger på tunn tråd.
Teamet löste Northvolts problem – leder omstarten


Mest läst i kategorin
När Matthias Arleth första gången klev in i batterifabriken i Skellefteå i augusti 2024 var situationen desperat. Flaggskeppet som skulle ha producerat 1,6 miljoner battericeller per vecka klarade knappt att tillverka tusental.
Kvaliteten var undermålig och de flesta celler fick kasseras.
Missa inte: 9 frågor som kan stoppa Northvolt-affären. Realtid
”Det var uppenbart att anläggningen inte var redo för produktion i stor skala, att mycket fortfarande måste göras”, konstaterar han för Svenska Dagbladet.
”Ingen annan kommer lösa problemet”
Tysken, med 25 års erfarenhet från fordonsindustrin och tidigare chefsroller på jättarna Magna och Webasto, rekryterade snart landsmannen Markus Dangelmaier som fabrikschef.
Deras strategi var brutal i sin enkelhet: börja med en produktionslina och ge varje maskin en ansvarig person.
”Att ha någon som säger: Det här är min maskin. Ingen annan kommer att lösa problemet åt mig, jag måste lösa det”, förklarar Arleth.

Senaste nytt
Teamet som bevisade att det gick
Resultaten kom gradvis. Medan Northvolt kämpade för sin överlevnad i konkursskydd lyckades Arleth, Dangelmaier och deras medarbetare få upp produktionen från tusental celler till 30 000 battericeller per vecka med endast 800 anställda.
Tidigare hade bolaget med sina 5 000 anställda producerat betydligt mindre.
Under enskilda timmar nådde teamet en kapacitet motsvarande 45 000–50 000 celler per vecka – en nivå som bevisade att utrustningen faktiskt fungerade.
Drömlag får ny chans
På onsdagen meddelade amerikanska batteriföretaget Lyten att Arleth blir Sverige-vd för deras satsning på att återstarta Northvolts verksamhet.
För sitt nya uppdrag kallar tysken sitt team för ett ”drömlag”, skriver Affärsvärlden. Flera i Lytens svenska ledning kommer från Northvolt – inklusive Skellefteåchefen Dangelmaier, Västeråschefen Sami Haikala och logistikchefen Dennis van Schie.
Northvolt: Tvingas lämna Sverige – med miljoner i lån
Northvolts kollaps tvingar utländska arbetare att sälja allt och lämna landet.
”Det här är verkligen teamet som under de senaste tolv månaderna fått igång verksamheten. Lärdomarna som de har fått, tron de har på att lyckas och erfarenheten som de tar med sig är ovärderlig”, säger Arleth till Affärsvärlden.
Försiktig planering för restart
Förtroendet för verksamheten är enligt Arleth den största utmaningen framöver.
”Framför allt måste vi förtjäna förtroendet hos allmänheten och tidigare anställda”, förklarar han för Dagens Nyheter och tillägger:
”Vi måste vara ärliga och bara lova sådant vi kan hålla.”
Läs även: Pensionsfonden: Northvolt-pengarna är borta. Realtid
Lytens interna plan är att börja leverera de första battericellerna under första halvåret 2026. Inledningsvis kommer man att fokusera på batterilagringssystem från den polska fabriken.
På sikt är tanken att delar av Skellefteåfabriken ska byggas om för att tillverka Lytens specialitet – litiumsvavelbatterier – men den tekniken är ännu inte redo för massproduktion.
Förre chefen: ”Då hade Northvolt lyckats”
Mycket som gjordes var fantastiskt. Annat var fel och felaktiga prioriteringar.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.












