Du tjänar pengar och sparar. När det är dags att spendera känns något fel – köpen ger inte den tillfredsställelse du förväntade dig. Författaren Morgan Housel har forskat om varför.
Därför blir du aldrig nöjd med dina köp

Mest läst i kategorin
De flesta skulle nog påstå att det är lättare att spendera än att spara.
Författaren Morgan Housel menar att svårigheten inte ligger i att dra kontokortet – utan om att lägga pengarna på saker som faktiskt ger verklig tillfredsställelse.
”Många kanske inte känner sig helt tillfredsställda efter stora köp”, konstaterar Dagens PS redaktionschef Edvard Lundkvist för Realtid TV.
Marknadsföringen styr dina köpbeslut
Problemet är att dagens konsumtion har blivit ”likströmmig”, enligt Housel. Vi strävar efter samma saker, påverkade av den enorma mängd pengar som läggs på marknadsföring.
Vi tittar på hur andra gör istället för att ställa oss den grundläggande frågan: Vad vill jag?
”Många av oss lägger väldigt mycket tid på att få pengarna in på kontot. Lägger vi då lika mycket tid på att fundera på vad vi faktiskt ska göra för dem?” frågar sig Lundkvist.
Frågan du borde ställa innan nästa köp
Housel vill få människor att titta mer inåt när de fattar sina ekonomiska beslut.
Är det verkligen den större bilen eller de dyrare kläderna du vill ha? Eller är det egentligen mer tid med familjen som skulle ge dig större värde?
”Behöver jag jobba så här mycket egentligen?” exemplifierar Lundkvist de frågor som författaren vill att människor ska ställa sig.
Lär känna vad du verkligen vill ha
Vägen till mer medvetet spenderande handlar framför allt om att lära känna sig själv.
”Det är ett väldigt gott råd i livet i allmänhet. Varför är du på jorden och vad är det du vill åstadkomma?” säger Lundkvist.
Det kan förstås vara ett lyxproblem, konstaterar han – många har inte möjlighet att välja eftersom pengarna går till det som de måste gå till. Men för de som har valmöjlighet finns det anledning att reflektera.
”Det finns nog många där ute som också lägger pengarna på saker som man kanske inte har tänkt igenom helt hållet”, säger Lundkvist.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.












