Realtid

Tio förlorade år för järnvägen – underhållsskulden bara växer

Bostads- och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) besöker bangården i Tomteboda. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 21 nov. 2025Publicerad: 21 nov. 2025

Tio år efter den mest omfattande statliga järnvägsutredningen någonsin har lite hänt. Underhållsskulden fortsätter att skena, och de grundläggande problemen med Sveriges järnväg kvarstår.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I sin nya rapport om Trafikverkets kostnadskontroll är järnvägsexperten Gunnar Alexandersson, som 2015 ledde den omfattande järnvägsutredningen, tydlig med kritiken.

En central fråga som lyftes redan då var att Trafikverket saknade överblick över järnvägssystemet. Samtidigt som det utlovade IT-systemet för kontroll fortfarande lyser med sin frånvaro, skriver DN.

”Mycket problematiskt” är Alexanderssons bedömning av att det, ett och ett halvt år efter att systemet skulle vara på plats, fortfarande inte finns något fungerande system.

Malmbanan rustas för krig: ”Militär infrastruktur”

Den svenska Malmbanan rustas för framtida krig, medan Finland investerar i nya järnvägar mot Norge. Bakom döljer sig ett strategiskt skifte i Arktis – från gränsregion till militär logistikzon.

Upphandlingar är roten till det onda

Särskilt hårt går Alexandersson åt Trafikverkets upphandlingar, själva roten till det långsamma underhållet.

På en marknad med få aktörer blev överklaganden rutin, och hundratals miljoner skattepengar gick till rättsprocesser istället för till järnvägen.

Gunnar Alexandersson när han fick uppdraget att skriva rapporten 2013. (Foto:
Bertil Enevåg Ericson/ TT)
ANNONS

Trafikverket valde lägsta pris för att slippa processer, vilket innebar enkla metoder som tar längst tid och drabbar resenärerna hårdast.

Alexandersson kritiserade detta 2015, sedan dess har ”mycket lite hänt”, konstaterar han.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Inneboende tröghet

Ett konkret exempel är renoveringen av Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg, som kommer att ta upp mot 12 år.

Detta trots att statliga Infranord har ett högmodernt trådbyteståg som kan göra jobbet betydligt snabbare. Men som nu används i Norge.

Missa inte:
Järnvägens kris hotar Sveriges klimatmål. Realtid

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har skickat en rad utredningar till Trafikverket, men Alexandersson konstaterar att det ”tycks föreligga betydande trögheter i att få till stånd förändrade arbetssätt”.

Ny plan får kritik

ANNONS

När Trafikverket i september presenterade sin nationella plan för 2026-2037, med satsningar på 1 171 miljarder kronor, fick förslaget ett ljummet mottagande, rapporterar EFN.

Generaldirektör Roberta Maiorana meddelade att det krävs 25 år för att hantera det eftersatta järnvägsunderhållet.

Läs även:
Järnvägen: I fatt med underhållet om 350 år. Dagens PS

Regionrådet Anna Jähnke (M) kallar planens konsekvenser för Skåne ”förödande för arbetsmarknad och investeringar”. Hon är särskilt kritisk till att Västkustbanan plockats bort från planen, enligt EFN.

Även andra kommuner som Gävle reagerar kraftigt.

Alexanderssons omfattande utredning från 2015 kostade 10,3 miljoner kronor, engagerade 80 personer under nästan tre år. Men hamnade i byrålådan i princip utan åtgärder, konstaterar DN.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

ANNONS
ANNONS