Realtid

Järnvägen: "10 år och inget har hänt"

Livsfarlig ledning – en av förklaringarna till svensk järnvägs problem? Inget har hänt på 10 år, konstaterar i vilket fall utredaren själv efter ett decennium. (Foto: Claudio Bresciani/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 21 nov. 2025Publicerad: 21 nov. 2025

Förslagen fanns redan för 10 år sedan. Regeringen struntade i dem. Nu konstaterar utredaren att förslagen bara samlat damm.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För 10 år sedan kom utredningen om Sveriges järnvägar. Nu konstaterar man – i en ny rapport – att inget hänt och att förslagen fått samla damm.

Domen kommer från järnvägsutredaren själv, Gunnar Alexandersson, i dag transportforskare vid Handelshögskolan i Stockholm och rådgivare hos SJ, men med en bakgrund som vice vd för branschorganisationen Tågoperatörerna.

Den nya rapporten har skrivits på uppdrag av myndigheten Trafikanalys, som i sin tur ska svara regeringen om hur de ser på Trafikverkets förslag på hur de 1 171 miljarderna till vägar och järnvägar ska användas det kommande dussinet år, skriver DN.

”Inget bra svar”

Gunnar Alexandersson går i sin rapport igenom vad som hänt med de förslag han överlämnade till dåvarande infrastrukturministern, Anna Johansson, 2015.

”Inte mycket”, är väl det enklaste varet.

”Jag har ibland fått frågan om vad som egentligen hände efteråt. Men jag har sällan haft ett bra svar, det var ju upp till regering och riksdag”, säger Alexandersson till DN.

Han påpekar tre områden han lyfte fram men som fortfarande inte blivit utredda; brister i Trafikverkets styrning, bristen på IT-stöd för att ha koll på järnvägens status och politisk oenighet om underhållet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

”Svårt för Trafikverket”

Gunnar Alexandersson menar också att Trafikverket haft en svår roll eftersom man ”haft utmaningen att navigera mellan de ibland tvära politiska kasten i synen på egenregifrågan, beroende på regeringsinnehav och riksdagsmajoritet.”

En stor fråga som blev allt mer aktuell samtidigt som Alexanderssons utredning var nya stambanor för höghastighetståget, något nuvarande regering skrotade snabbt efter tillträdet 2022.

Alexandersson säger att för hans del handlade nya stambanor inte bara om snabba tågresor utan mer om ökad kapacitet i olika avseenden.

”Men då hade det krävts att politiken hade tagit tydligare ställning till vad järnvägen skulle användas till”, säger han hos DN.

Ministern: ”Blev förvånad”

Nuvarande infrastrukturminister, Andreas Carlsson, säger att han blev förvånad efter tillträdet över att Alexanderssons rapport ”legat och samlat damm”.

”Anledningen är dock uppenbar, det var en ideologisk låsning och den måste vi göra upp med. Flera delar av Gunnar Alexanderssons utredning har legat till grund för det ökade fokuset på att öka tempot i underhållsarbetet”, säger Carlsson.

ANNONS

”Underhållsskulden skenar, kritiken mot Trafikverkets upphandlingar består – och det utlovade IT-systemet för kontroll över järnvägen lyser fortfarande med sin frånvaro”, sammanfattar DN:s Jonas Fröberg i en kommentar.

Källor: Klart med ny storsatsning på järnväg. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS