Realtid

Litiumjonbatterier som inte börjar brinna är nära, enligt forskare

litiumjonbatteri
En sammansättning av fotografier som visar resultaten av penetrationstester på ett litiumjonbatteri med den nya elektrolytlösningen, till vänster, och ett standardbatteri, till höger. (Foto: Prof Yi-Chun Lu/The Chinese University of Hong Kong)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 22 dec. 2025Publicerad: 22 dec. 2025

En relativt liten förändring i utformningen av litiumjonbatterier skulle kunna minska risken för bränder dramatiskt, enligt ny forskning, rapporterar CNN.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Litiumjonbatterier finns mer eller mindre överallt i vår tid, från mobiltelefoner och elcyklar till elbilar och flygplan.

En av de stora nackdelarna med dem är att de kan börja brinna, och det finns många exempel på när det fått dödliga konsekvenser.

Problemet ligger i batteriernas elektrolyt, den brandfarliga vätska som gör att laddningen kan röra sig mellan batteriets delar. Vid skador, överladdnincg, extrema temperaturer eller tillverkningsfel kan batteriet bli instabilt och drabbas av så kallad ”thermal runaway” – en snabb kedjereaktion där temperaturen rusar och batteriet fattar eld.

Särskilt utsatt är flyget, där batteridrivna prylar är vanliga och där en brand kan få katastrofala följder. Den amerikanska luftfartsmyndigheten Federal Aviation Administration registrerade 89 incidenter med rök, brand eller extrem värme kopplade till batterier på flygplan under 2024, och ytterligare 38 under första halvan av 2025. Även i hem och företag är problemet stort – inte minst med batterier till elcyklar och elsparkcyklar.

Byter ut elektrolyten

Forskare vid The Chinese University of Hong Kong har nu presenterat en lösning som sticker ut genom att den inte kräver någon ombyggnad av dagens batterifabriker. I stället handlar det om att byta ut kemikalierna i den befintliga elektrolyten.

”Eftersom vår uppfinning är elektrolyten kan den enkelt implementeras i kommersiellt tillgängliga system – man byter i princip bara in den nya elektrolyten”, säger Yi-Chun Lu, professor i maskin- och automationsteknik vid The Chinese University of Hong Kong, och en av författarna till studien, till CNN.

Den nya elektrolyten består av två lösningsmedel som beter sig olika beroende på temperatur. Vid normal drift håller det ena lösningsmedlet batteriets kemiska struktur tät och effektiv, vilket ger god prestanda. Om batteriet däremot börjar överhettas tar det andra lösningsmedlet över, luckrar upp strukturen och bromsar de reaktioner som annars skulle kunna leda till brand.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Slående resultat

Resultaten från laboratorietester är slående. När forskarna stack hål på batteriet med en spik ökade temperaturen med endast 3,5 grader Celsius, jämfört med över 550 grader i ett traditionellt litiumjonbatteri. Samtidigt försämrades varken prestanda eller livslängd – batteriet behöll mer än 80 procent av sin kapacitet efter 1 000 laddcykler.

Enligt forskarna är detta en avgörande fördel. Eftersom elektrolyten är en vätska kan den nya lösningen enkelt ersätta dagens elektrolyt i befintliga produktionslinjer, utan ny utrustning eller nya processer. Kostnaden väntas bli något högre, men på ungefär samma nivå som dagens batterier när produktionen skalas upp.

Forskargruppen, ledd av Yue Sun, diskuterar redan med batteritillverkare om kommersialisering.

”Jag tror att det svåraste för folk att inse när det gäller batterier är att när man försöker optimera prestandan, kompromissas ibland säkerheten”, säger hon till CNN.

Läs även: Oväntat genombrott för nya batterier utmanar litium (Realtid)

Läs även: Elbilar kan få nytt batteri med 200 mils räckvidd (Realtid)

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
ANNONS