En radikal prispolitik gör att små elbilar plötsligt konkurrerar med elcyklar i butikshyllan.
EU-landet där en ny elbil är billigare än en cykel


Mest läst i kategorin
Medan elbilar blivit allt dyrare i stora delar av Europa går Italien i motsatt riktning.
Landet har infört ett nytt och mycket generöst stödprogram som pressat priserna på små elbilar till nivåer som saknar motstycke.
Åtgärden, som kallas Ecobonus, kombinerar en skrotningspremie med inkomstbaserat stöd och tillfälliga rabatter från tillverkarna.
Resultatet är att vissa elbilar nu kostar mindre än vad många elcyklar gör. Det skriver Autobahn.
Stödmodell som förändrar spelreglerna
Systemet fungerar genom att bilägare får en statlig ersättning när de skrotar en äldre bensin eller dieselbil och samtidigt köper en elbil.
Ju äldre och mer miljöbelastande bilen är, desto högre blir beloppet.
För hushåll med lägre inkomster tillkommer dessutom extra ekonomiskt stöd, vilket gör programmet särskilt attraktivt för familjer som annars inte skulle ha möjlighet att byta till en elbil.
Mindre än 15 000 kronor
De små stadsmodellerna är de stora vinnarna.
Dacia Spring, som redan är en av Europas mest prisvärda elbilar, har i vissa fall kunnat köpas för mindre än cirka 1 300 euro.
Det är billigare än många elcyklar på den europeiska marknaden.
Åtgärden syftar till att snabbt få bort gamla fordon med höga utsläpp och samtidigt ge fler italienare möjlighet att köra elektriskt.
Intresset har varit stort och stödet delas ut enligt principen först till kvarn.
Läs mer: Tesla lanserar ny billigare bil – Realtid
Prispolitiken skapar reaktioner i branschen
Italiens strategi väcker nu uppmärksamhet i resten av Europa.
Samtidigt som länder som Tyskland och Frankrike fokuserar på att stödja mer påkostade modeller riktar Italien stödet mot de mest budgetvänliga fordonen.
Det är ett upplägg som gynnar tillverkare med billiga småbilar, såsom Dacia och Leapmotor, medan större aktörer behöver se över sina positioner för att undvika att hamna i bakvattnet.
För italienska konsumenter innebär förändringen en ovanlig möjlighet att köpa en elbil utan att belåna sig.
För bilindustrin är det ett experiment som kan komma att påverka hela marknadens utveckling.
Att en ny elbil kan kosta mindre än en cykel låter osannolikt, men just nu är det precis vad som händer i Italien.
Missa inte:
Pressat Volkswagen svarar Kina på egna marknaden – Realtid
Floppen avslutas – skrotbilspremien går i graven – Realtid











