Realtid

Elbilsägare tänker om när nattladdning inte lönar sig

el
Att ladda bilen över natten har tidigare varit ett smart sätt att spara pengar på. Nu kan det istället vara billigare att ladda på dagen. (Foto: Janerik Henriksson/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 24 sep. 2025Publicerad: 24 sep. 2025

Länge har svenskar vant sig vid att el är billigast på natten och passat på att ladda elbilen. Nu stämmer det inte längre.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenska elkonsumenter möter ett trendbrott på elmarknaden.

För första gången har genomsnittspriset på el under året varit lägre mitt på dagen än under natten.

Utvecklingen beror på det snabbt växande inslaget av solkraft, både i Sverige och i övriga Europa, skriver Dagens Nyheter.

Importeras från Europa

Fenomenet, ofta beskrivet som den så kallade ”duck curve”, innebär att priset faller kraftigt mitt på dagen när solenergin är som mest tillgänglig, för att sedan stiga igen under eftermiddagen och kvällen.

Mönstret har gradvis förstärkts de senaste åren, men under 2025 har det blivit så tydligt att dagpriserna nu i genomsnitt hamnar under nattnivåerna.

Solkraft från andra delar av världen utgör en del av svensk energiförsörjning. (Foto: Heiko Junge/NTB/TT).

Stora mängder subventionerad solkraft från länder som Nederländerna och Tyskland bidrar starkt till utvecklingen, rapporterar Sveriges Radio.

ANNONS

Samtidigt pressas priserna av överskottsproduktion från vindkraft, vilket har lett till en ökning av timmar med negativa elpriser.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Kan leda till nya beteenden

Medan dessa tidigare var relativt ovanliga har de i år utgjort runt tio procent av årets timmar.

För hushåll med timprisavtal har detta förändrat förutsättningarna för när det lönar sig att använda el.

Tidigare var det mest fördelaktigt att flytta förbrukningen till natten, men i dag kan det i större utsträckning löna sig att förlägga elanvändningen till dagtid.

Inte blivit dyrare på natten

Trots det är det för många elbilsägare svårt att anpassa laddningen, eftersom bilarna ofta står parkerade på arbetsplatser dagtid.

De fallande priserna mitt på dagen har samtidigt påverkat rörliga månadsabonnemang.

ANNONS

Eftersom priset beräknas som ett genomsnitt över dygnets timmar sänks den totala kostnaden när fler timmar präglas av låga eller negativa nivåer.

För konsumenter innebär det att laddning och annan elintensiv användning inte nödvändigtvis blivit dyrare på natten, men att dagtid numera ofta är billigare.

Tros fortsätta variera

Utvecklingen sammanfaller med att fem miljoner nya elmätare håller på att installeras i svenska hushåll. Dessa möjliggör mätning i realtid, och från hösten ska förbrukningen även registreras kvartalsvis.

Det ger konsumenter nya möjligheter att styra elanvändningen efter prisvariationer.

Med fortsatt utbyggnad av sol- och vindkraft väntas prisvariationerna förstärkas ytterligare de kommande åren.

Fast pris i Norge

Den som är flexibel i sin elanvändning kan därmed vinna ekonomiskt, men frågan är hur många hushåll som har möjlighet att anpassa vardagen efter marknadens nya rytm.

ANNONS

I Norge har det också pågått en intensiv debatt om elpriser. Där planerar man att inom kort införa ett fast pris som är valbart för alla norrmän.

Det kommer att ligga på 40 öre per kilowattimme. Det tros samtidigt göra elen dyrare i Sverige på grund av högre förbrukning i hela Norden som kan leda till fler pristoppar, skriver Dagens Nyheter.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS