Årets julklappar handlar inte om att imponera med dyra märken. Allt fler väljer genomtänkta presenter som väcker kreativitet – och nostalgiska känslor.
Julen 2025: Gammeldags, hederligt – och lyxigt

Mest läst i kategorin
Mastercard prognostiserar att julhandeln i Europa bara kommer att öka med tre procent mellan november och slutet av december – långt under många aktörers förväntningar.
Konsumenterna tänker nämligen efter mer noggrant innan de slår till.
”Med tanke på världsläget och den oro som vi känner av tänker många att de värnar mer om sin ekonomi”, säger trendspanaren Hedvig von Mentzer till Realtid TV.
Färre köp, men mer eftertanke
Premiumsegmentet fortsätter att locka köpare, men den utpräglade lyxen tappar mark.
Konsumenter söker inte längre produkter som främst markerar status.
”Vi behöver inte ha det som utmärker oss. Det kan vara något som är lite ovanligt och exklusivt”, förklarar von Mentzer.
”Ingen aning om hur den doftar”
Ett exempel hon lyfter fram är hårstylingserien Hair by Sam McKnight, skapad av den brittiska frisören som arbetat med prinsessan Diana, Kate Moss och Lady Gaga.
Serien har nyligen landat i Sverige, både fysiskt i Stockholm och online.
von Mentzer pekar särskilt ut hårdoften som samarbetats fram med parfymören Lyn Harris, känd från doftmärket Miller Harris.
”Jag har ingen aning om hur den doftar, men jag vill ha en flaska i julstrumpan”, säger hon.
När Lego blir vuxensak
Den kanske mest omtalade trenden är det som handeln döpt till ”vuxenleksaker” – inte av det sexuella slaget, utan avancerade byggsatser och kreativa aktiviteter för vuxna.
Lego-set med rörliga delar och komplexa konstruktioner, som en jullastare i miniatyr, säljer som aldrig förr. Detsamma gäller målarböcker för vuxna.
von Mentzer ser förklaringen i ett behov av att koppla bort från skärmarna.
”Vi vill göra något i hemmet”, säger hon.
Nostalgi möter nutid
Jakten på trygghet syns också i en bredare våg av nostalgi som sveper över konsumtionen. von Mentzer kallar fenomenet ”nystalgi” – en kombination av gammalt och nytt med teknisk uppdatering.
Ungdomar köper vinylspelare igen, fast med moderna funktioner. Svenska märket Vero Clocks tillverkar analoga väckarklockor i lyxigt utförande, designade för att kunna stå på nattduksbordet när mobilen lämnas utanför sovrummet.
”Gammeldags, hederliga, analoga väckarklockor i ett lyxigt utförande”, beskriver von Mentzer.
Nygammal mattrend
Även inom matvärlden syns trenden. Aspic, den medeltida gelérättren som länge betraktats som förbisedd julbordstradition, gör comeback hos amerikanska stjärnkockar.
Drivkraften är den moderna besattheten av protein och kollagen – aspic består av proteinkött och ägg i en gelé rik på gelatin, som stimulerar kollagenproduktion.
”En riktigt bra tillagad aspic kan faktiskt vara god”, säger von Mentzer.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.







