Realtid

Julen 2025: Gammeldags, hederligt – och lyxigt

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 19 dec. 2025Publicerad: 19 dec. 2025

Årets julklappar handlar inte om att imponera med dyra märken. Allt fler väljer genomtänkta presenter som väcker kreativitet – och nostalgiska känslor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Nya Blocket en katastrof för bilhandlare

18 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025
30
Spela klippet
Realtid TV

30 procent lägre värdering – om grundaren är kvinna

16 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Lannebo: Marknaden missar mjukvarans roll i AI-boomen

15 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025

Mastercard prognostiserar att julhandeln i Europa bara kommer att öka med tre procent mellan november och slutet av december – långt under många aktörers förväntningar.

Konsumenterna tänker nämligen efter mer noggrant innan de slår till.

”Med tanke på världsläget och den oro som vi känner av tänker många att de värnar mer om sin ekonomi”, säger trendspanaren Hedvig von Mentzer till Realtid TV.

Färre köp, men mer eftertanke

Premiumsegmentet fortsätter att locka köpare, men den utpräglade lyxen tappar mark.

Konsumenter söker inte längre produkter som främst markerar status.

”Vi behöver inte ha det som utmärker oss. Det kan vara något som är lite ovanligt och exklusivt”, förklarar von Mentzer.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

”Ingen aning om hur den doftar”

ANNONS

Ett exempel hon lyfter fram är hårstylingserien Hair by Sam McKnight, skapad av den brittiska frisören som arbetat med prinsessan Diana, Kate Moss och Lady Gaga.

Serien har nyligen landat i Sverige, både fysiskt i Stockholm och online.

von Mentzer pekar särskilt ut hårdoften som samarbetats fram med parfymören Lyn Harris, känd från doftmärket Miller Harris.

”Jag har ingen aning om hur den doftar, men jag vill ha en flaska i julstrumpan”, säger hon.

När Lego blir vuxensak

Den kanske mest omtalade trenden är det som handeln döpt till ”vuxenleksaker” – inte av det sexuella slaget, utan avancerade byggsatser och kreativa aktiviteter för vuxna.

Lego-set med rörliga delar och komplexa konstruktioner, som en jullastare i miniatyr, säljer som aldrig förr. Detsamma gäller målarböcker för vuxna.

von Mentzer ser förklaringen i ett behov av att koppla bort från skärmarna.

ANNONS

”Vi vill göra något i hemmet”, säger hon.

Nostalgi möter nutid

Jakten på trygghet syns också i en bredare våg av nostalgi som sveper över konsumtionen. von Mentzer kallar fenomenet ”nystalgi” – en kombination av gammalt och nytt med teknisk uppdatering.

Ungdomar köper vinylspelare igen, fast med moderna funktioner. Svenska märket Vero Clocks tillverkar analoga väckarklockor i lyxigt utförande, designade för att kunna stå på nattduksbordet när mobilen lämnas utanför sovrummet.

”Gammeldags, hederliga, analoga väckarklockor i ett lyxigt utförande”, beskriver von Mentzer.

Nygammal mattrend

Även inom matvärlden syns trenden. Aspic, den medeltida gelérättren som länge betraktats som förbisedd julbordstradition, gör comeback hos amerikanska stjärnkockar.

Drivkraften är den moderna besattheten av protein och kollagen – aspic består av proteinkött och ägg i en gelé rik på gelatin, som stimulerar kollagenproduktion.

ANNONS

”En riktigt bra tillagad aspic kan faktiskt vara god”, säger von Mentzer.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS