Realtid

Svenskarna nyktrar till – men spritbolagen gör rekordvinst

Svenskarna skålar – men helst i alkoholfritt. (Foto: Canva)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 21 okt. 2025Publicerad: 21 okt. 2025

Svenskarna dricker allt mindre, ungdomarna nästan inte alls – men spritbolagen fortsätter att växa. Det är en paradox som både Systembolaget och börsen kan skåla för.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Från fest till filterkaffe

Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN) har svenskarnas alkoholkonsumtion minskat stadigt i över 20 år. 2023 låg konsumtionen på 8,6 liter ren alkohol per person över 15 år – en minskning med 2,7 procent på ett år. Bland ungdomar har trenden varit ännu tydligare: bara fyra av tio niondeklassare uppger att de druckit alkohol det senaste året.

IQ:s mätningar visar att unga i dag hellre tränar, sover och sparar pengar än går ut och “tar ett glas”. Den gamla svenska fyllan verkar på väg att bli lika retro som fax och fliptelefon.

Läs även: Viggos testar Cadillac Optiq

Svenskarna skålar – men helst i alkoholfritt. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Global nykterhet med undantag

Fenomenet är internationellt. The Economist rapporterar att andelen amerikaner som dricker har sjunkit till 54 procent – den lägsta nivån på nästan 90 år. Hälsovarningar från Världshälsoorganisationen och nya kostrekommendationer har fått många att tänka om.

Men samtidigt växer marknaden globalt i värde. Enligt IWSR och Euromonitor väntas världen lägga omkring 1,2 biljoner dollar på alkohol under 2025, eftersom konsumenterna byter ut mängd mot kvalitet. “Drick mindre men bättre” har blivit ett globalt mantra – gärna craft beer, naturvin eller färdigblandade cocktails på burk.

ANNONS

Viggo testar Agrikultur och livet under Guldbron

Under Guldbron vid nya Slussen har en av Sveriges mest talangfulla kockar, Filip Fastén, slagit upp dörrarna till en ny version av Agrikultur. Perfect

Nykter men lönsam framtid

I Sverige innebär utvecklingen att alkoholfria alternativ exploderar. Heineken 0.0, Carlsberg 0.0 och Norrlands Ljus Alkoholfri växer snabbare än sina alkoholhaltiga syskon. En ny generation barer – som London-förebilden Lucky Saint – säljer alkoholfritt till samma pris som vanligt öl.

Spritjättarna anpassar sig. AB InBev, Carlsberg och Diageo ökar sina investeringar i alkoholfria produkter samtidigt som tillväxten i Indien, Sydafrika och Brasilien håller hela sektorn flytande. Det är alltså inte spriten som dör – det är bara gamla vanor som byts ut mot nya flaskor.

Pubarna i London ställer om till “low and no”. (Foto: Canva)

Slutsats: Glaset är halvfullt

Svenskarna dricker mindre, Generation Z dricker knappt alls, och ändå växer den globala alkoholekonomin. Förklaringen är enkel: världen är inte nykter – den har bara börjat välja sina rus med större precision.

Källor: The Economist, CAN, Folkhälsomyndigheten, IQ, IWSR, Euromonitor International.

ANNONS

Vill du läsa mer om mat och krogar? Då rekommenderar jag vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Besöksnäringen i kris – 137 000 nya medarbetare behövs inom tre år och Butikerna försvinner – Stockholm blir en enda lång uteservering .

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS