Medan reguljärflyget fortfarande brottas med flaskhalsar och leveransproblem flyger privatflyget vidare på starka vingar. VistaJet, världens största privatägda aktör, ökar sina flygtimmar när resten av branschen krymper. ”Tid är kapital – det är därför våra kunder väljer oss”, säger Europachefen Mats Leander till Realtid Perfect Weekend.
Privatjet går på högvarv – VistaJet växer i Norden och Östeuropa


Mest läst i kategorin
Boom under och efter pandemin
Pandemin skakade hela flygbranschen. Men medan reguljärflyget tog flera år på sig att återhämta sig, gjorde privatjet en snabb comeback – och fortsätter växa. Under 2024 minskade den globala privatjetsmarknaden med en procent, men VistaJet gick åt andra hållet och ökade sina flygtimmar med fem procent.
”Vi har en modell som passar dagens ekonomi. Ingen vill längre binda kapital i egna flygplan, i stället prenumererar man på flygtimmar. Det är enklare, mer effektivt – och framför allt förutsägbart”, säger Mats Leander, Malmösonen som i dag leder VistaJets europeiska verksamhet från London.
Bolaget har i dag över 270 flygplan i sin flotta, från smidiga Challenger 350 för kortare resor till långdistansflaggskeppet Global 7500 som klarar Stockholm–Singapore utan mellanlandning. Varje flygplan används i snitt 1 000 timmar per år – fyra gånger mer än branschsnittet.
Läs även: Svensken som styr världens största privatflygbolag

Senaste nytt
Norden som testmarknad för privatjet
För Norden är utvecklingen tydlig. Sverige rankas åtta i Europa för privatflyg, med över sju procent fler resor första halvåret 2025 jämfört med året innan. Leander ser ett mönster:
”Det svenska näringslivet är internationellt. Våra kunder är allt från family offices som förvaltar globala portföljer till techbolag som snabbt måste röra sig mellan Stockholm, London och Silicon Valley. De köper inte status – de köper tid.”
Att spara tid är inte bara en bekvämlighet. För många handlar det om hårda kalkyler. En resa Stockholm–Genève tar sex timmar med reguljärflyg när väntetider och byten räknas in. Med VistaJet blir det drygt två timmar från dörr till dörr.
Kapitalflöden i öst
Samtidigt växer Östeuropa snabbt. Utländska direktinvesteringar i Central- och Östeuropa ökade med 14 procent under 2024, framför allt inom teknik, energi och tillverkning. Nya kapitalflöden kopplar samman Warszawa, Bukarest och Prag med Mellanöstern, Afrika och amerikanska technav.
”Vi ser en helt annan dynamik i regionen. Företag som tidigare var lokala blir globala på rekordtid. Och de behöver mobilitet som matchar deras ambitioner”, säger Leander.
Läs även: Tyvärr kan vi glömma billiga resor över Atlanten

Leveransproblem och tajming
En flaskhals i hela industrin är leveranserna av nya flygplan. Airbus och Boeing har flera års kötid, och även Bombardier har fullt i orderböckerna. VistaJets ägare, schweizaren Thomas Flohr, har dock byggt sin affär på att ligga steget före.
”Han beställde plan i god tid innan marknaden tog fart. När pandemin kom stod vi redo med kapacitet. Det är en av förklaringarna till att vi vuxit när andra bromsat”, säger Leander.
Hållbarhetsfrågan en utmaning för privatjet
Kritiken mot privatflyg är stark, inte minst ur klimatperspektiv. VistaJet försöker möta den genom att satsa på hållbart flygbränsle (SAF), koldioxidkompensation och att minimera repositioneringsflygningar.
”Vi är inte färdiga, men vi vill visa riktningen. Att använda varje flygplan effektivt gör skillnad – och vi rapporterar öppet om våra utsläpp. Det är en del av framtidens affärsflyg”, säger Leander.

Från Malmö till världen
Att det är just en skåning som i dag leder VistaJets europeiska affärer är kanske oväntat. Leander själv ser det mer som en serie lyckliga sammanträffanden.
”Jag flyttade från Malmö till London i mitten av 90-talet, hamnade i flygbranschen och blev kvar. När jag började på VistaJet var vi tre personer i Europa. I dag har vi över 270 plan. Det har varit en häftig resa.”
Och resan är inte slut. VistaJet ser fortsatt potential i Afrika, Mellanöstern och Asien, samtidigt som Norden och Östeuropa blir allt viktigare marknader.
”Globalisering handlar inte längre bara om digitala möten. Kapital, människor och idéer måste fortfarande röra sig snabbt. Och det är där vi kommer in”, säger Leander till Realtid.

Fakta: Privatflet i siffror
- VistaJet: Världens största privatägda aktör med över 270 flygplan i flottan.
- Effektivitet: I snitt 1 000 flygtimmar per plan och år, jämfört med branschsnittets 250.
- Sverige: Rankas åtta i Europa för privatflyg (WingX, H1 2025), med +7 procent fler flygningar än i fjol.
- Global marknad: Minus 1 procent 2024 – men VistaJet ökade flygtimmarna med 5 procent.
- Kundbas: Family offices, techbolag, industrikoncerner och investerare.
Krönika: Europas rekord visar att flygskammen äntligen är död
Realtids resekrönikör Viggo Cavling sörjer inte flygskammens död vid Europas flygrekord. Men nu måste EU och Sverige ta tag i flyget.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












