Realtid

Kastrup drar ifrån – Arlanda halkar efter i nordisk flygkamp

Kastrup erbjuder i dag över 330 linjer världen över. Foto: Pressbild
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 15 sep. 2025Publicerad: 15 sep. 2025

Copenhagen Airport, alltså Kastrup slog alla tiders rekord i sommar. Nästan 9,7 miljoner passagerare passerade flygplatsen under juni, juli och augusti – fler än någonsin tidigare. Samtidigt redovisar Arlanda 7,05 miljoner, en stark siffra i svensk kontext men tydligt under den danska konkurrenten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rekordsiffror på Kastrup i Köpenhamn

I augusti reste 3,2 miljoner via Kastrup, en ökning med åtta procent på ett år. En förklaring är den snabbt växande transfertrafiken: nästan två miljoner passagerare mellanlandade i Köpenhamn i sommar, upp 21 procent. Flygplatsen stärker därmed sin ställning som norra Europas största hubb, med SAS interkontinentala linjer som draglok, rapporterar Flygtorget.

USA-trafiken är särskilt framgångsrik. 460 000 resenärer flög mellan Köpenhamn och någon av de tio direktdestinationerna i USA, en ökning med 15 procent och den högsta nivån hittills.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Ekonomi och ägarförändring

Resultatet följer samma kurva. Första halvåret 2025 gav en vinst på motsvarande 915 miljoner kronor. Samtidigt tar den danska staten i höst över majoritetsägandet efter pensionsfonden ATP. Det öppnar för en mer långsiktig strategi kring Kastrups roll som regionalt nav.

Läs även: Krönika: Europas rekord visar att flygskammen äntligen är död

Utrikesresandet närmar sig nivåer från före pandemin
Arlandas långdistansutbud är fortsatt begränsat. Foto: TT

Arlanda halkar efter Kastrup

ANNONS

Arlanda hade i augusti 2,4 miljoner passagerare, nästan en miljon färre än Kastrup. Skillnaden märks också i nätverket. Under sommaren erbjöd Köpenhamn 334 linjer till 171 destinationer, medan Arlanda stannade vid omkring 190 linjer till 120 destinationer. Transferandelen på Kastrup ligger nära 30 procent, på Arlanda runt 20.

Det interkontinentala utbudet är den största svagheten. Medan Köpenhamn nu har rekordmånga USA-linjer kämpar Arlanda för att återvinna rutter som försvunnit de senaste åren.

SAS USA-satsning driver trafik till Köpenhamn. (Foto: Canva)

Vägen framåt

Arlanda försöker ta igen förlorad mark. SAS och Norwegian har båda signalerat satsningar på nya långdistanslinjer respektive fler linjer till Europa, men gapet till Kastrup är betydande.

I nuläget är slutsatsen tydlig: Köpenhamn har inte bara återhämtat sig snabbare efter pandemin – flygplatsen har cementerat sin position som Nordens ledande hubb. För Arlanda återstår ett omfattande arbete om man ska kunna utmana på allvar.

Källa: Flygtorget, Copenhagen Airport, Swedavia.

Läs även: Här växer turismen snabbast i världen just nu, Perfect Weekend

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS