Realtid

Besöksnäringen i kris – 137 000 nya medarbetare behövs inom tre år

"AI kan inte servera frukost" – Johan Michelson, vd för BWH Hotels Skandinavien. (Pressbild/BWH)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 20 okt. 2025Publicerad: 20 okt. 2025

Enligt en ny rapport från Utbildningsrådet för Hotell och Restauranger behöver besöksnäringen i Sverige rekrytera 137 000 personer innan 2028 – annars hotas både tillväxt och servicekvalitet. För hotellkedjor som BWH Hotels, med 136 anläggningar i Sverige, är bristen redan akut. ”Vi nyanställer runt 700 personer per år – och det räcker inte”, säger vd Johan Michelson till Realtid Perfect Weekend.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Affärer

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

För kedjor som BWH Hotels, med 136 hotell i Sverige, är det här inte en prognos – det är vardag.

Kostar besöksnäringen miljoner innan någon ens börjar jobba

En nyanställd kostar i snitt omkring 10 000 kronor i introduktion innan personen börjar bidra fullt ut i verksamheten. För BWH innebär det över sju miljoner kronor årligen bara för att lära upp ny personal.

”Problemet är inte att vi inte hittar folk, utan att vi inte kan behålla dem. Branschen är den perfekta starten för unga som vill in på arbetsmarknaden – frukost, städ, reception – men det är dyrt att ta in nya, och många ägare funderar: ska jag anställa eller jobba lite extra själv?” säger Michelson.

Detta leder till en ond cirkel: hög omsättning, fler introduktioner, mer press på de som redan jobbar. Samtidigt har branschen svårt att konkurrera med handeln, där ob-tilläggen är betydligt högre.

”Efter pandemin såg vi många som gick till detaljhandeln och inte kom tillbaka. De fick bättre betalt för kvällar och helger, och vi kan inte matcha det fullt ut”, säger Michelson.

Efter pandemin har många hotell haft svårt att få tillbaka sin tidigare personal. (Foto: TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

AI kommer inte bädda sängar

ANNONS

På frågan om AI kan dämpa behovet av personal skrattar Michelson till.

”AI kommer inte att kunna servera frukost på väldigt länge. Det tar nog tid innan vi hittar robotar som både bäddar sängar och tvättar badkar. Tekniken kan effektivisera bokningsflöden och administration, men i driften kommer behovet av människor bestå – kanske till och med öka.”

Michelson ser en oroande samhällstendens i viljan att jobba mindre.
”Vi pratar om att ingen ska jobba längre. Men jag tror att fler borde. Jobb ger mening – och i vår bransch är den mänskliga kontakten själva produkten.”

Varje nyanställd kostar i snitt 10 000 kronor att introducera innan arbetet ens börjar. (Foto: TT)

Lättnader hjälper, men inte löser problemet i besöksnäringen

Regeringens tillfälliga lättnader i arbetsgivaravgifterna är enligt Michelson ”välkomna men otillräckliga”.

”De kan sänka tröskeln tillfälligt, men ska vi få fler att välja hotellbranschen långsiktigt måste vi skapa karriärvägar och bättre villkor. En stabilare arbetsmiljö, tydligare utvecklingsmöjligheter – det är det som får människor att stanna.”

Michelson tror också att branschen måste bli bättre på att prata om vad den faktiskt erbjuder.
”Det är en social och dynamisk arbetsmiljö. Du möter människor, får ansvar snabbt och kan klättra om du vill. Men vi måste göra det tydligare, och visa att det är mer än bara ett extrajobb.”

ANNONS

Hotellbranschen i kris

  • BWH Hotels består av 136 hotell i Sverige under varumärkena Best Western, Sure Hotel och WorldHotels.
  • Kedjan nyanställer cirka 700 personer per år – främst inom service, reception och housekeeping.
  • UHR:s rapport visar att svensk besöksnäring behöver 137 000 nya medarbetare till 2028 för att täcka pensionsavgångar och tillväxt.

Vill du läsa mer om mat och krogar? Då rekommenderar jag vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Butikerna försvinner – Stockholm blir en enda lång uteservering eller Så skapade Pontus Frithiof den mest exklusiva loungen på Arlanda.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS