Medan BMW och Mercedes-Benz kan dra fördel av USA:s krav i ett nytt tullavtal, riskerar svenska Volvo Cars att förlora stort på ett avtal som alltmer beskrivs som skräddarsytt för tysk industri.
Volvo i farozonen när Tyskland pressar igenom bilavtal


Mest läst i kategorin
EU och USA närmar sig en tillfällig handelsuppgörelse, men splittringen inom unionen växer.
Ett förslag om att europeiska biltillverkare ska få exportera tullfritt till USA i samma omfattning som de producerar och exporterar från amerikansk mark, beskrivs av flera medlemsländer som både osolidariskt och arbetsmarknadshotande.
Missa inte: Vd efter vd faller i bilbranschen: ”Isolerad”. Realtid
Enligt Reuters skulle upplägget framför allt gynna BMW och Mercedes-Benz, som har stora produktionsanläggningar i South Carolina respektive Alabama.
Under 2024 exporterade BMW cirka 225 000 fordon från USA, och Mercedes-Benz 170 000 – i båda fallen mer än de importerade till USA från Europa.
”Gynnar amerikanska intressen”
”Det här handlar i praktiken om att belöna företag som redan flyttat tillverkning till USA”, säger en EU-källa till Wall Street Journal och beskriver upplägget som ett sätt att kringgå de 25-procentiga biltullarna som Trump införde i april.

EU-kommissionen hoppas fortfarande nå ett ramavtal med USA före den 1 augusti, då nästa runda tullar väntas.
Men medan Tyskland vill säkra ett snabbt avtal för att ”begränsa skadan”, som kansler Friedrich Merz uttryckt det, betonar Frankrike behovet av att stå emot ett avtal som ”helt gynnar amerikanska intressen.”
Läs även: Trump lovade 90 avtal på 90 dagar – nu höjer han insatserna. Realtid
Sveriges utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) är tydlig:
”Vi ger kommissionen mandat att använda både morot och piska. Vårt mål är att få så låga tullsatser som det går och att undvika eskalering”, säger han till Dagens Nyheter.
Senaste nytt
”Riktigt dåligt”
Men en branschrisk är uppenbar. Volvo Cars (börskurs Volvo Car) – med över 20 000 anställda i Sverige – är beroende av export från Göteborg och Gent till USA, företagets näst största marknad.
”Vi måste veta vad som gäller”, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) till TT, och kallar förslaget om 10-procentig bastull för ”riktigt dåligt”.
Volvo i jätteaffär – miljarder till Sveriges bönder
Köper det svenska maskinföretaget Swecon.
Volkswagen, som främst säljer USA-producerade bilar inom landet, och Porsche, som saknar amerikansk tillverkning, väntas inte gynnas. Inte heller Stellantis, vars bilflöden mellan EU och USA är begränsade, påverkas nämnvärt.
Däremot planerar Volvo Cars att utöka sin fabrik i South Carolina, men det väntas ta tid och bli kostsamt.
Röd linje
Enligt EU:s bilorganisation ACEA exporterades närmare 758 000 bilar från EU till USA under 2024 – mer än fyra gånger så många som i motsatt riktning. Det gör biltullar till en röd linje i förhandlingarna.
Och som EU-kommissionens talesperson Olof Gill uttryckte det till Dagens Industri:
”Vi arbetar för att nå en överenskommelse som undviker de värsta konsekvenserna.”
Läs även: Volvo Cars slaktar kontoren: ”Tufft men nödvändigt”. Realtid
ANNONS

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.












