Realtid

Volvo i farozonen när Tyskland pressar igenom bilavtal

volvo
Volvo Cars vd, Håkan Samuelsson. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 10 juli 2025Publicerad: 10 juli 2025

Medan BMW och Mercedes-Benz kan dra fördel av USA:s krav i ett nytt tullavtal, riskerar svenska Volvo Cars att förlora stort på ett avtal som alltmer beskrivs som skräddarsytt för tysk industri.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU och USA närmar sig en tillfällig handelsuppgörelse, men splittringen inom unionen växer.

Ett förslag om att europeiska biltillverkare ska få exportera tullfritt till USA i samma omfattning som de producerar och exporterar från amerikansk mark, beskrivs av flera medlemsländer som både osolidariskt och arbetsmarknadshotande.

Missa inte: Vd efter vd faller i bilbranschen: ”Isolerad”. Realtid

Enligt Reuters skulle upplägget framför allt gynna BMW och Mercedes-Benz, som har stora produktionsanläggningar i South Carolina respektive Alabama.

Under 2024 exporterade BMW cirka 225 000 fordon från USA, och Mercedes-Benz 170 000 – i båda fallen mer än de importerade till USA från Europa.

”Gynnar amerikanska intressen”

”Det här handlar i praktiken om att belöna företag som redan flyttat tillverkning till USA”, säger en EU-källa till Wall Street Journal och beskriver upplägget som ett sätt att kringgå de 25-procentiga biltullarna som Trump införde i april.

Benjamin Dousa
Sveriges utrikeshandelsminister, Benjamin Dousa, vill undvika eskalering. (Foto: Claudio Bresciani/TT)
ANNONS

EU-kommissionen hoppas fortfarande nå ett ramavtal med USA före den 1 augusti, då nästa runda tullar väntas.

Men medan Tyskland vill säkra ett snabbt avtal för att ”begränsa skadan”, som kansler Friedrich Merz uttryckt det, betonar Frankrike behovet av att stå emot ett avtal som ”helt gynnar amerikanska intressen.”

Läs även: Trump lovade 90 avtal på 90 dagar – nu höjer han insatserna. Realtid

Sveriges utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) är tydlig:

”Vi ger kommissionen mandat att använda både morot och piska. Vårt mål är att få så låga tullsatser som det går och att undvika eskalering”, säger han till Dagens Nyheter.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

”Riktigt dåligt”

Men en branschrisk är uppenbar. Volvo Cars (börskurs Volvo Car) – med över 20 000 anställda i Sverige – är beroende av export från Göteborg och Gent till USA, företagets näst största marknad.

”Vi måste veta vad som gäller”, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) till TT, och kallar förslaget om 10-procentig bastull för ”riktigt dåligt”.

ANNONS

Volvo i jätteaffär – miljarder till Sveriges bönder

Köper det svenska maskinföretaget Swecon.

Volkswagen, som främst säljer USA-producerade bilar inom landet, och Porsche, som saknar amerikansk tillverkning, väntas inte gynnas. Inte heller Stellantis, vars bilflöden mellan EU och USA är begränsade, påverkas nämnvärt.

Däremot planerar Volvo Cars att utöka sin fabrik i South Carolina, men det väntas ta tid och bli kostsamt.

Röd linje

Enligt EU:s bilorganisation ACEA exporterades närmare 758 000 bilar från EU till USA under 2024 – mer än fyra gånger så många som i motsatt riktning. Det gör biltullar till en röd linje i förhandlingarna.

Och som EU-kommissionens talesperson Olof Gill uttryckte det till Dagens Industri:

”Vi arbetar för att nå en överenskommelse som undviker de värsta konsekvenserna.”

Läs även: Volvo Cars slaktar kontoren: ”Tufft men nödvändigt”. Realtid

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS