Realtid

Volvo Cars slaktar kontoren: "Tufft men nödvändigt"

Volvo cars
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson dementerar också uppgifterna om att verksamheten ska centraliseras till Kina. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 27 maj 2025Publicerad: 26 maj 2025

Beskedet om uppsägningarna kommer kort efter rapporterna om kinesiska ägaren Geelys växande otålighet med Volvo Cars utvecklingstakt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo Cars (börskurs Volvo Car) slog rekord med 27 miljarder i rörelseresultat i fjol – men meddelar nu omfattande nedskärningar. Cirka 3 000 jobb försvinner i den sparplan på 18 miljarder kronor som lanserades förra månaden.

Cirka 1 200 tjänster försvinner från den svenska verksamheten, medan ytterligare 1 000 konsultroller stryks.

Missa inte: Från pensionär till Volvo Cars vd – på en vecka. Realtid

”De åtgärder som meddelats i dag har varit svåra beslut, men de är viktiga steg när vi bygger ett starkare och ännu mer motståndskraftigt Volvo Cars”, säger vd Håkan Samuelsson i ett pressmeddelande.

Påverkar resultatet

Besparingarna motsvarar cirka 15 procent av den totala kontorsbaserade arbetsstyrkan globalt och ska enligt planerna vara genomförda under hösten 2025.

Omstruktureringskostnaderna beräknas uppgå till 1,5 miljarder kronor och kommer att påverka Volvo Cars resultat för det andra kvartalet 2025.

Effekterna realiseras från det fjärde kvartalet 2025 och in i 2026.

ANNONS
Volvo cars
Volvo Cars kinesiska styrelseordförande Li Shufu har satt press på bolaget. (Foto: Björn Larsson Rosvall/TT)
ANNONS

Samuelsson försvarar planen

Häromdagen bemötte Samuelsson uppgifter från Dagens Industri om att lanseringen av EX60 riskerar att skjutas upp.

Den eldrivna mellanklassmodellen ska enligt vd:n lanseras ”exakt som planerat” nästa år.

Volvo om samarbetet med Google: ”Stort och oerhört viktigt”

Första fordonstillverkaren som inkluderar Google Gemini i sina bilar.

”Folk oroar sig för att Geely kommer att centralisera forskning och utveckling i Kina. Det är en missuppfattning”, säger Samuelsson till Bloomberg.

Uttalandet kommer efter att Dagens Industri avslöjat att Geelys grundare Li Shufu tappat tålamodet med Volvo Cars utvecklingstakt – och överväger att flytta mer av produktutvecklingen till Kina.

Tekniska regler styr utvecklingen

ANNONS

Samtidigt erkänner Samuelsson att tekniska restriktioner, särskilt från USA, gör det fördelaktigt att behålla forsknings- och utvecklingsverksamhet utanför Kina.

”Geely kan inte göra detta åt oss”, säger han till Bloomberg.

Detta inkluderar mindre ändringar av EX30, en av de bäst säljande elbilarna i Europa just nu, för att göra den kompatibel med kommande amerikanska regleringar kring uppkoppling.

Läs även: När Volvo skulle bli elektriskt – första gången. News55

Elbilsstrategin ligger fast

Trots de omfattande nedskärningarna håller Volvo Cars fast vid sin ambition om full elektrifiering.

Bolaget ser helt elektriska bilar som det snabbast växande marknadssegmentet och hävdar sin position som ledare i denna övergång.

Volvo Cars ska vända krisen med ”säkra kortet”

”Ett sätt för Volvo Cars att köpa sig tid.”

ANNONS

Den kommande EX60 blir Volvos första eldrivna modell i mellanstorlek och bygger på den uppdaterade Spa3-plattformen.

Modellen ska bli den första att tillverkas med så kallad megacasting, en teknik där delar av karossen gjuts i stora block istället för att hundratals mindre delar svetsas ihop.

Missa inte: Siffrorna skakar Volvo Cars – nu krävs stålbad. Dagens PS

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS