Realtid

Volkswagens drag – gör elbil av klassisk modell

volkswagen
Volkswagen Polo lanserades redan 1975 och har funnits i flera olika varianter, här presenterad av förre styrelseledamoten Jürgen Stackmann. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 03 sep. 2025Publicerad: 03 sep. 2025

Billiga elbilar från Kina får tillverkare i Europa att agera. Nu lanserar Volkswagen en elektrisk variant av en gammal klassiker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kinesiska bilmärken har länge kunnat erbjuda billiga elbilar på den inhemska marknaden – och nu försöker bolag som BYD även slå sig in i Europa.

Trots tullar ses detta som ett stort hot mot europeiska biltillverkare.

Nu försöker dock Volkswagen försvara sin position genom att elektrifiera en av sina mest välkända modeller, Polo, skriver Bloomberg.

Missa inte: Trots konkurrensen – Volkswagen fortfarande svenskarnas favorit. Realtid

Ny strategi för Volkswagen

På onsdagen presenterade bolaget en förhandsversion av den kommande ID Polo, en kompakt elbil som väntas bli ett av koncernens billigaste eldrivna alternativ hittills.

Priset väntas hamna under 25 000 euro när modellen börjar säljas nästa år.

volkswagen
BYD:s mindre elbilar ses allt mer som en konkurrent i Europa. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
ANNONS

Lanseringen markerar en ny strategi för Volkswagen. Bolaget har hittills lanserat sina elbilar under ID-serien med numrerade modellnamn, men väljer nu att återuppliva klassiska varumärken.

Polo har sedan introduktionen 1975 sålts i över 20 miljoner exemplar och varit en av Volkswagens mest framgångsrika småbilar.

Missa inte: VW:s hemliga strategi som gör bilköpare rasande. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Måste ta hänsyn till kinesisk konkurrens

Med en elektrisk version hoppas företaget locka samma breda kundgrupper som tidigare och samtidigt möta konkurrensen från kinesiska lågprismodeller.

Utmaningen är tydlig. Kinesiska tillverkare som BYD och Geely stärker sin närvaro på den europeiska marknaden med prispressade bilar.

BYD:s Dolphin Surf, som säljs i Tyskland för cirka 23 000 euro, är ett exempel på den prisnivå som VW nu måste förhålla sig till.

Volkswagen gasar på medan Tesla imploderar

Elon Musks politiska utspel har öppnat dörrarna för den tyska biljätten.

ANNONS

Har gått bra i Europa

Samtidigt är den europeiska bilmarknaden i stort sett stagnerad och nya handelshinder gör förutsättningarna svårare.

Trots motvinden finns det ljusglimtar. Volkswagens elbilsförsäljning i Europa steg med 73 procent under årets andra kvartal, drivet av efterfrågan på modeller som ID.5, Audi Q4 e-tron och Skoda Enyaq, skriver Automotive News.

Förbättrad mjukvara och en sviktande efterfrågan på Teslas bilar har bidragit till framgången.

Missa inte: VWursten – den verkliga storsäljaren. Dagens PS

Fler detaljer väntar i München

Med ID Polo tar Europas största biltillverkare ytterligare ett steg i sin omställning till elbilar.

Modellen är tänkt att bli en instegsmodell som gör elbilar mer tillgängliga för en bred publik och samtidigt bevara Volkswagens starka varumärkesposition i småbilssegmentet.

ANNONS

Nästa steg blir att visa upp bilen på bilsalongen i München nästa vecka. Där väntas Volkswagen ge fler detaljer kring tekniska specifikationer och produktionsplaner, enligt Euronews.

Hela Tysklands ekonomi i fritt fall

”Det är en mycket långsam, utdragen nedgång.”

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS