Varje timme räknas när EU kämpar för att stoppa de 50-procentiga strafftullarna – som kan slå hårt mot europeisk export redan på onsdag.
Handelsstriden hårdnar – Sverige slåss för bilindustrin


Mest läst i kategorin
USA uppges erbjuda EU en allmän tull på 10 procent med undantag för vissa varor, enligt uppgifter till Politico.
Undantagen skulle gälla bland annat flygplan och alkohol, men det kritiska för svensk ekonomi – bilindustrin – återstår att förhandla.
Missa inte: Jättarna sviker EU – smyger med Trump bakom ryggen. Realtid
USA:s erbjudande
”Erbjudande är väl inte ord jag skulle sätta på detta”, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) till TT.
Hon tycks räkna med att Sverige och andra EU-länder får räkna med en bastull på tio procent.
”Tycker jag att det är bra? Nej, det är riktigt dåligt. Men vi måste veta vad som gäller”, fortsätter Svantesson.

Senaste nytt
Volvo Cars i farozonen
För svensk del står särskilt mycket på spel för bilindustrin.
Volvo Cars (börskurs Volvo Car) är Sveriges andra största bolag med cirka 20 000 anställda i Sverige. Bolaget exporterar nästan alla sina bilar från Göteborg och Gent till USA – företagets näst största marknad.
EU-källor: ”Inga framgångar kring tullarna”
Erbjudandet ska ha mottagits med dystra miner i Bryssel.
Förra året var bilexporten från Sverige till USA värd runt 39 miljarder kronor.
”Biltullar är otroligt prioriterade från svensk regerings sida att få ner. Där har vi en nära allierad i form av Tyskland”, säger utrikeshandelsminister Benjamin Dousa (M) till Dagens Nyheter.
USA höjde redan i april tullarna på bilar från EU från 2,5 till 27,5 procent – ett separat beslut som nu riskerar att kombineras med nya 50-procentstullar.
Ramavtal kan bli lösningen
EU arbetar intensivt med att få till stånd ett preliminärt handelsavtal som skulle tillåta unionen att låsa fast en 10-procentig tullsats bortom den 1 augusti-deadline som nu gäller, skriver Bloomberg.
Detta skulle ge parterna tid att förhandla om ett permanent avtal.
”Europa är den som verkligen närmar sig en bra affär”, säger Billy Leung, investeringsstrateg vid Global X ETFs, till Bloomberg.
Läs även: Trumps politik får dollarn att rasa: Snabbare än på 50 år. E55
Han menar att EU verkar vara i en bättre sits än andra amerikanska handelspartners som Japan och Sydkorea.
Enligt uppgifter till Bloomberg diskuterar parterna även en så kallad kompenseringsmekanism som skulle tillåta företag som tillverkar bilar i USA att exportera ett visst antal tullfritt.
Splittrad EU-front
EU-medlemsländerna är delade om hur obalanserad en överenskommelse unionen bör acceptera. Vissa länder driver på för ett snabbt avtal, medan andra vill att EU ska införa motåtgärder och förhandla från en styrkeposition.
EU har redan godkänt tullar på 21 miljarder euro av amerikanska varor som kan implementeras snabbt som svar på Donald Trumps metalltullar.
Trump pressar världshandeln – nya hot mot BRICS och Kina
Tullkrig, exportfusk och storpolitik kolliderar.
Unionen har också förberett en ytterligare lista på tullar för 95 miljarder euro av amerikanska produkter.
”Sverige står bakom EU-kommissionen i förhandlingarna med USA. Vi ger kommissionen mandat att använda både morot och piska. Vårt mål är att få så låga tullsatser som det går och att undvika eskalering”, säger Dousa till DN.
von der Leyen i hetluften
Med EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen som nyckelfigur i förhandlingarna intensifieras tempot. Hon har använt helgen till att ringa runt till EU-ländernas ledare för att enas om en gemensam hållning.
”Vi är i ett kritiskt läge. Varje timme är avgörande”, säger Dousa.
Enligt ministern finns det i princip tre huvudscenarier för de närmaste dagarna: att onsdagens avtal skjuts upp, att det skrivs ett ramavtal där man enas om att inte eskalera, eller en eskalering av handelskonflikten.
Missa inte: Premiärministern: ”Besviken på USA”. Dagens PS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.












