Realtid

Storbolag försökte övervaka anställda – tvingas backa

at&t
John Stankey, vd för AT&T som på bilden träffar en student, har behövt skruva på verktygen efter internt missnöje. (Foto: Mark Von Holden/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 12 sep. 2025Publicerad: 13 sep. 2025

Anställda på AT&T loggades med hjälp av avancerad utrustning för att ingen skulle smita undan. Men nu måste projektet justeras.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

AT&T är ett av världens största telekombolag med över 140 000 anställda världen över.

Nyligen ville företaget att fler skulle börja arbeta på plats igen och införde därmed ett automatiserat närvarosystem.

Men nu backar bolaget delvis från sin hårda linje i återgången till kontoret efter omfattande kritik från anställda, skriver Business Insider.

Har visat fel

Närvarorapporteringen kombinerar data från passerkort, nätverksanslutningar och mobiler för att registrera hur länge medarbetare befinner sig på kontoret

Det infördes för att identifiera de som inte följde bolagets femdagarskrav. Systemet har dock fått kraftig kritik för felaktigheter.

AT&T är ett av de stora telekombolagen globalt sett, med särskilt stor närvaro i USA. (Foto: Gene J. Puskar/AP/TT).

Bland annat har anställda registrerats som frånvarande, något som skapat både frustration och misstro inom organisationen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

”Förstår oron”

Missnöjet framkom tydligt i interna enkäter och möten där ledningen fått hantera klagomål om systemets träffsäkerhet.

”Jag förstår nu vilken oro den här rapporten har skapat. Jag förstår nu också att dessa felaktigheter människor väldigt frustrerade, och det skapar misstro”, sa marknadschefen Kellyn Kenny på ett möte nyligen.

Exempel på problem inkluderar lunchpauser som registrerats som frånvaro eller att en kort inpassering på en ledig dag dragit ner veckosnittet under de åtta timmar som krävs.

Kan bli fler nedskärningar

AT&T har motiverat sina skärpta kontorskrav med ökad samarbetsförmåga och produktivitet.

Samtidigt har bolaget under flera år genomfört omfattande personalminskningar som en del av ett större sparpaket på omkring sex miljarder dollar.

Från början av 2023 till början av 2025 minskade arbetsstyrkan från över 160 000 till cirka 140 000.

ANNONS

Närvarosystemet har därmed tolkats av många anställda som ytterligare ett verktyg för att gallra i personalleden.

Flera företag på samma linje

AT&T är långt ifrån ensamt. Företag som Amazon, JP Morgan och Microsoft har också infört hårdare närvarokrav och olika former av digital övervakning för att kontrollera efterlevnaden.

Enligt en undersökning från CBRE övervakar två tredjedelar av arbetsgivarna sina anställdas kontorsnärvaro och mer än en tredjedel har vidtagit disciplinära åtgärder.

Erfarenheterna är blandade. Hård kontroll riskerar att skada motivationen, försvåra rekrytering och driva bort nyckelkompetens, skriver Credaily.

Ändrat kurs

På AT&T menade cheferna att systemet ursprungligen fyllde sitt syfte att identifiera de mest uppenbara regelbrytarna, men i takt med att felen blivit uppenbara och arbetsmoralen påverkats har ledningen tvingats ändra kurs.

Närvarorapporteringen används nu i mindre utsträckning för löpande uppföljning, även om företaget fortsatt samlar in data för att analysera bredare beteendemönster, enligt BI.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS