Hur många medarbetare en chef bör ha, det så kallade kontrollspannet, har länge varit en snackis bland företagsledare. Svaret kan dock variera kraftigt.
Hur många under sig bör en chef egentligen ha?


Mest läst i kategorin
Är det bäst med få eller många direktrapporter? Forskning och expertanalyser visar att svaret inte är svart eller vitt.
Enligt The Economist finns det ingen universell siffra. Historiskt föreslog managementpionjären Henri Fayol att chefer på högsta nivå bör ha färre än sex direktrapporterande, medan andra källor talat om sju plus eller minus två, baserat på forskning av hjärnans korttidsminne.
Kontorsparadoxen: Spara miljarder eller locka talanger?
Riksrevisionen: 4 miljarder att spara på mindre kontor. Men experter varnar – svenska kontor kanske måste bli bättre, inte billigare.
Stor variation bland organisationerna
I verkligheten varierar antalet stort. Phanish Puranam från handelshögskolan INSEAD har träffat chefer med allt från två till 22 underrapporterande under sina kurser.
Experter menar att det optimala antalet beror på flera faktorer: typen av arbete, medarbetarnas självständighet, chefens personliga ledarskapsstil och organisationens kultur. Rutinuppgifter kan tillåta fler rapporter, medan komplexa arbetsuppgifter kräver färre.
Läs även:
Experten: Därför kan en lönesänkning göra dig lyckligare. Dagens PS
”Det beror också på hur modulärt arbetet är. En stor del av en chefs jobb är att lösa konflikter. Om arbetet är uppdelat inträffar tvister mer sällan, säger Puranam till The Economist.
Chefer som satsar på coachning och tät uppföljning behöver ett mindre spann än de som inte gör det. Nya teknologier, som AI och digitala kommunikationsverktyg, kan dessutom förändra balansen i framtiden.
Senaste nytt
Större grupper kan vara fel enligt svensk forskning
Svensk forskning bekräftar bilden av att allt för stora grupper kan vara kontraproduktivt. Wallin, Pousette och Dellve skrev 2013 i en vetenskaplig artikel att ett stort kontrollspann kan öka jobbkraven och påverka chefernas arbetsmiljö negativt inom kommunal verksamhet.
I ett examensarbete på Psykologiska institutionen skrev Kim Wallberg 2019 att breda spann även kan påverka psykosocial arbetsmiljö och leda till högre arbetsbelastning.
Professor ger tumregel om medarbetare
Trots variationen ger Harvard-professorn Ranjay Gulati dock en tumregel: cirka 12–15 direktrapporterande är ofta rimligt.
”Har du fler än så behöver du motivera det för mig”, säger Gulati till Financial Times.
Missa inte:
5-procentsregeln – därför når vissa sin fulla potential. Realtid
Avvikelser kan vara motiverade, men kräver särskild planering och struktur. För få rapporter kan göra organisationen tungrodd, medan för många riskerar att överbelasta chefen.
Sammanfattningsvis visar både internationell och svensk forskning att det inte finns ett “magiskt tal”. Det handlar om att skapa en struktur som fungerar för både chefer och medarbetare.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.












