Realtid

Distans eller disciplin? Striden om kontoret splittrar arbetslivet

distans
Chefer gillar ofta kontorsnärvaro mer än vad anställda gör. (Foto: Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 08 juli 2025Publicerad: 08 juli 2025

Efter pandemin har arbetslivet förändrats i grunden – men frågan om var arbetet ska utföras fortsätter att orsaka konflikt. Hemma eller på kontoret?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Företagsledare återinför nu krav på att komma till kontoret med motiveringen att företagskulturen måste räddas, medan många anställda kämpar för att behålla den flexibilitet som distansarbete erbjuder.

”Det handlar inte bara om produktivitet. Det handlar om att bygga den kultur som ska driva Ubers nästa tillväxtfas”, sa vd Dara Khosrowshahi nyligen till sina anställda enligt The Economist.

Missa inte: Nya kontorskrav hotar HSBC:s sparpaket. Realtid

Amazon gick längre tidigare i år och återinförde femdagarsveckan på kontoret.

”Folk bygger vidare på varandras idéer bättre när de är tillsammans”, förklarade vd:n Andy Jassy.

Kontoret minskar arbetstillfredsställelsen

Förespråkare för återgången till kontoret hävdar att den spontana kreativiteten och den kollektiva dynamiken försvagas vid distansarbete. En studie på Microsofts 61 000 anställda visade att företaget blev mer ”siloindelat” och mindre ”dynamiskt” när alla jobbade hemifrån.

Men de anställda ser det annorlunda.

ANNONS
Hemmajobbande
Många trivs bättre hemma, än på kontoret. (Foto: Canva)

Enligt forskning från University of Pittsburgh sjönk arbetstillfredsställelsen och personalomsättningen ökade i företag som återinförde kontorsplikt – utan att någon mätbar förbättring i resultat noterades.

Analys från CultureX och Work Forward visar dessutom att företag med strikt kontorsnärvaro fick lägre betyg av sina anställda i kategorier som ledarskapskvalitet, stöd och balans mellan arbete och privatliv.

Läs även: Upplärningen på jobbet hotad: ”Fungerar inte”. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Ska känna sig kopplade till företaget

”Företag som verkligen är agila – som NVIDIA, SpaceX och Tesla – kompenserar kontorskraven med hög lön och karriärmöjligheter. Men livsbalansen blir lidande”, säger Don Sull, professor vid MIT Sloan School of Management till The Economist.

Samtidigt har tekniken gjort det möjligt att forma och förmedla företagskulturen även på distans.

Så undviker du att bli avlyssnad i hemmakontoret

Fjärrarbetet öppnar nya dörrar för säkerhetsrisker.

ANNONS

På marknadsföringsbyrån Oliver har man byggt om HR-systemet så att kultur och värderingar genomsyrar användarupplevelsen – oavsett varifrån anställda loggar in.

”Vi har skräddarsytt startsidan i vårt HR-system för att påminna om vår kultur”, säger Nish Chowdhury till The Guardian.

”Det handlar om att folk ska känna sig kopplade till företaget, även via mobilen.”

”Misslyckat socialt experiment”

Samtidigt blossar debatten på sociala medier. Den australiensiska influencern Shez kallar distansarbete ett ”misslyckat socialt experiment” och hävdar att produktiviteten faller när ingen ser vad man gör.

”Absolut inget slår att gå fram till någons skrivbord och få ett snabbt svar”, säger hon i ett viralt Tiktok-klipp, enligt News.com.au.

HR-experten Roxanne Calder menar att arbetsgivarnas vilja att återgå till kontoret handlar mindre om kontroll och mer om att främja samarbete och arbetsglädje.

”Människor behöver människor. Om du är isolerad och jobbar hemifrån ökar risken att du börjar söka dig bort”, säger hon.

ANNONS

Läs även: Hemarbete splittrar Storbritannien: ”Ingen svarar”. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS