Flera seriösa svenska mediehus har engagerat sig i riskabel länkhantering som kan leda till bestraffning från Google, avslöjar Breakit.
Svenska medier kan straffas av techjätten


Samtidigt har EU-kommissionen inlett en ny konkurrensundersökning av just Googles hantering av sökresultat.
En granskning som visar på komplexiteten i hur publicister navigerar mellan att tjäna pengar och följa Googles regler.
Google släpper Gemini 3 – här är allt du behöver veta
Google lanserar Gemini 3, ett nytt AI-verktyg som förändrar hur vi arbetar, lär oss och löser problem i vardagen.
Viss sorts länkar ger mer sökkraft
Breakits granskning visar att flera svenska nyhetssajter har publicerat så kallade ”do follow”-länkar i sina nativeartiklar, vilket ger SEO-kraft åt de företag man länkar till och kan få Google att betrakta länkarna som länkspam.
Missa inte:
Efter jätteboten – Google försöker övertyga skeptiskt EU. Realtid
Nyhetssajterna NSD, UNT och NT, som alla ingår i mediekoncernen NTM Media, har sålt utrymme för nativeartiklar med do follow-länkar till bland annat viktminskningsföretaget Yazen, visar granskningen
”Vi har haft ett samarbete med annonsbolaget Concept X i Danmark och genomfört tester under en begränsad period. Nu har vi beslutat att inte fortsätta med det”, säger NTM Medias vd Lina Hedenström till Breakit.
Hon bekräftar att do follow-länkar kan innebära en risk, vilket var en av orsakerna till att bolaget valt att avsluta samarbetet.
Senaste nytt
Olagliga kasinolänkar
Ännu allvarligare är att lokala tidningar som Norra Halland, Lidingö Nyheter, Alekuriren.se och Ljungbynu.se kan bryta mot lagen genom länkar till olicensierade kasinon.
Det är förbjudet att i Sverige marknadsföra spelbolag utan licens, med risk för förbud, böter eller polisanmälan från Spelinspektionen.
SEO-experten Liza Eriksen säger till Breakit att ”en minsta regel bör vara att alltid ha kasino och lån på no follow. Annars hänger man på en skör tråd gentemot Google”.
Google själva utreds
Parallellt med Breakits avslöjande har EU-kommissionen inlett en granskning av Google under Digital Markets Act.
Läs även:
Falska länkar förstör bolagen – kriminella härjar på darknet. Dagens PS
Enligt kommissionen har deras övervakning indikerat att Google, med hänvisning till sin så kallade ”site reputation abuse policy”, nedprioriterar nyhetsmediers och andra publicisters webbplatser i sökresultaten när dessa innehåller material från kommersiella partners, rapporterar EFN.
Kommissionen menar att policyn kan påverka publicisters frihet att bedriva sin verksamhet och använda legitima sätt att tjäna pengar på sitt innehåll. Det i strid med kravet på rättvisa och icke-diskriminerande villkor enligt EU:s digitala regelverk.
Kritiken är missriktad enligt Google
Google bemöter kritiken i ett blogginlägg. Där skriver företagets chefsforskare Pandu Nayak skriver att utredningen är missriktad och riskerar ”skada miljontals europeiska användare”, skriver Reuters.
Missa inte:
”Anpassa dig eller lämna” – vd:arnas nya hårda linje mot anställda. Realtid
Bolaget framhåller att dess anti-spampolicy syftar till att skydda användare från vilseledande och lågkvalitativt innehåll, inte att missgynna publicister.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.











