Investerare och start-up-grundare i USA:s techsektor behöver inte längre vänta på att media ringer. Många av dem har nämligen startat sina egna podcaster.
Silicon Valley tar makten från journalister: "Ganska galet"


Den amerikanska techsektorn är het. AI har gjort att det finns ett allt större intresse för huvudpersonerna i branschen.
Tidigare hade deras berättelser kanske kommit ut genom traditionella medier – men numera har Silicon Valley tagit saken i egna händer.
Missa inte: PodX kliver in på USA-marknaden – köper stort poddnätverk. Realtid
Under har de senaste åren har det utvecklats ett parallellt medielandskap, där riskkapitalister och startup-grundare ersätter journalister som berättare, skriver Bloomberg.
Inspirerades av Clubhouse
Fenomenet tog fart under pandemin 2020, bland annat med lanseringen av All-In, en podcast som kombinerar teknikoptimism med politiska utspel.
Samtidigt lanserades Clubhouse, en app för livesända samtal, finansierad av Andreessen Horowitz, ett av Silicon Valleys mäktigaste riskkapitalbolag.

Även om Clubhouse-hajpen snabbt tog ut levde idén om att äga sin egen mediekanal vidare. I dag driver många venture capital-firmor egna medier med ambitionen att kontrollera narrativet.
Missa inte: Kapplöpningen om nyheter intensifieras. Realtid
Senaste nytt
”Kommer behöva köra dygnet runt”
Flera av de mest inflytelserika programmen leds av investerare som bytt ut kontorsstolen mot mikrofonen.
Vissa har lämnat sina roller i stora bolag för att driva podcasts på heltid, ofta med goda ekonomiska resultat.
”Det är ganska galet att folk vill höra om tech i tre till fyra timmar om dagen, varje
dag. Vi kommer att behöva köra dygnet runt till slut”, säger Logan Bartlett, en investerare på Redpoint Ventures med 47 000 prenumeranter på Youtube.
Börsprofilen om nya fonden: Heta aktien största innehavet
”Microcap är särskilt intressant då det är ett underanalyserat område.”
Använder podcaster i karriärssyfte
Samtidigt har profiler som 20VC:s Harry Stebbings och Turpentine-grundaren Erik Torenberg samlat en stor publik och använt sina medieplattformar som språngbräda för att skaffa kapital och inflytande i branschen.
Även om dessa program sällan innehåller traditionell granskande journalistik erbjuder de en typ av öppenhet som många upplever saknas i den annars slutna och elitistiska riskkapitalvärlden.
Innehållet kretsar ofta kring investeringstrender, teknikstrategier och branschskvaller, med gäster från ledningsnivå i techjättar som Meta och Microsoft.
Missa inte: AI är ”sedlar på gatan” – varför plockas de inte upp? Realtid
Lyssnarna ofta i Silicon Valley
Vissa program, som TBPN, sänder flera timmar om dagen och vill ta upp konkurrensen med etablerade affärskanaler som CNBC.
Den stora skillnaden är att det inte längre handlar om kompletterande innehåll. Det nya ekosystemet börjar istället ta över rollen som förstahandskälla för branschinformation.
Mediekonsumenten är ofta själv en del av tekniksektorn, som entreprenör, investerare eller utvecklare. För dem erbjuder poddarna en kombination av underhållning, nätverk och strategisk kunskap, menar experter.
Googles nya AI-trick: Ger dina anteckningar liv
Det är oerhört skickligt gjort.
ANNONS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










