Perplexity försöker oväntat köpa rivalen Google Chrome – för nästan 35 miljarder dollar. Men var budet verkligen allvarligt menat?
Perplexitys bud på Google Chrome – ett PR-trick?


AI-startupen Perplexity har blivit ett av de mest omtalade bolagen i Silicon Valley.
Den har bland annat kallats för en ”Google-dödare” eftersom den ska kunna leverera information och källor med hjälp av AI.
Nu har bolaget gjort ett oväntat drag genom att lägga ett bud på världens mest använda webbläsare, Google Chrome. Men bedömare ser skeptiskt på Perplexitys motiv, skriver BBC.
Missa inte: ”Google-dödaren” tar in mer pengar: ”Krävs kapital”. Realtid
”Inte i närheten”
Företaget, som backas av bland andra Amazon-grundaren Jeff Bezos och halvledartillverkaren Nvidia, leds av en tidigare anställd vid Google och OpenAI, Aravind Srinivas.
Budet ska ligga på 34,5 miljarder dollar, vilket branschexperter är långt lägre än vad Google Chrome skulle värderas till – om det ens vore till salu.

”Detta är ett PR-trick, och inte i närheten av Chromes verkliga värde, med tanke på dess oöverträffade data och räckvidd”, säger techexperten Heath Ahrens till BBC.
Missa inte: Perplexity vill köpa Google Chrome för 329 miljarder. Dagens PS
Senaste nytt
Google vill inte dela upp verksamheten
Budet kommer dock i ett känsligt läge för Google, som i USA står inför två stora rättsprocesser med anklagelser om att kringgå konkurrenslagar.
En domare väntas senare i augusti fatta beslut i ett mål som kan tvinga bolaget att dela upp sin verksamhet, vilket potentiellt skulle kunna leda till en separation av Chrome från sökverksamheten.
Google har tidigare sagt att en sådan åtgärd vore skadlig för konsumenter och säkerheten.
Missa inte: Så lyckas du med AI – råden från proffset. News55
Viktig del av bolaget
Chrome, som uppskattas ha omkring tre miljarder användare, är en central del av Googles ekosystem och en viktig ingång till företagets sök- och annonsaffär.
Perplexity uppger att syftet med förvärvet skulle vara att säkerställa webbläsarens oberoende och fortsatta utveckling med fokus på öppenhet, valfrihet och användarsäkerhet.
Missa inte: Perplexity visar upp otrolig utveckling – miljardmål inom räckhåll. Dagens PS
Lanserat sin egen webbläsare
Företaget har dock inte kommenterat hur köpet skulle finansieras. Perplexity värderades själv till omkring 18 miljarder dollar i juli, vilket gör finansieringsfrågan central.
I juli lanserade Perplexity också sin egen AI-drivna webbläsare, Comet. Samtidigt har bolaget varit föremål för kontroverser, bland annat efter anklagelser om att ha reproducerat innehåll från medieorganisationer utan tillstånd, skriver Press Gazette.
Missa inte: Google-utmanaren Perplexity vill ha mer pengar – igen. Realtid

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










