Realtid

"Google-dödaren" tar in mer pengar: "Krävs kapital"

perplexity
Perplexity-vd:n Aravind Srinivas anser att företaget måste ta in ännu mer pengar för att konkurrera med de stora elefanterna. (Foto: Markus Schreiber/AP/TT/Wikicommons)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 13 maj 2025Publicerad: 13 maj 2025

AI-företaget Perplexity har en tuff uppgift: att utmana Google på sökmotorsområdet. Nu gör man ytterligare en investeringsrunda – och intresset är stort.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Google har varit en gigant bland sökmotorer i åratal. Företaget har haft en så stor marknadsandel att affärsmetoderna har lett till rättegång.

Nu finns det en ny aktör som vill ändra på detta: Perplexity.

Missa inte: Apple vänder Google ryggen – kan hota affärsmodellen. Realtid

Det San Francisco-baserade AI-bolaget är i slutförhandlingar om en ny finansieringsrunda som väntas värdera bolaget till 14 miljarder dollar, skriver CNBC.

Gör en ny investeringsrunda

Perplexity grundades 2022 och har snabbt positionerat sig som en av de mest framstående aktörerna på området. Företaget erbjuder en AI-driven sökmotor som konkurrerar med både Google och OpenAI:s sökfunktioner.

Bolaget har upplevt en kraftig tillväxt, med en värdering som tredubblades två gånger under 2023.

För första gången på åratal tycks Googles dominans på sökmotorsfronten vara hotad. (Foto: Michael Probst/AP/TT).
ANNONS

Nu har företaget 30 miljoner användare och en årlig återkommande intäkt på omkring 120 miljoner dollar, en siffra som ökar.

Riskkapitalbolaget Accel leder investeringen som uppges omfatta 500 miljoner dollar. Det är den femte investeringsrundan på mindre än 18 månader, vilket speglar det intensiva intresset för AI-sektorn.

Missa inte: Håller techjättarna på att tappa greppet? Realtid

ANNONS

Behöver mer pengar

Förutom Accel har tidigare investerare inkluderat teknikjättar och framstående namn inom AI, däribland Nvidia, SoftBank, New Enterprise Associates och IVP.

”Vi har ungefär 30 miljoner användare just nu, men om du vill ha en produkt som når 100 eller 500 miljoner, den typ av skala som behövs för att vi ska ses som Big Tech, då krävs det mer kapital”, sa vd:n Aravind Srinivas till Financial Times förra månaden.

AI-sökmotorer i studie: Sprider lögner snabbare än sanningen

Detta väcker allvarliga frågor.

En stor del av det nya kapitalet väntas gå till utvecklingen av företagets nya webbläsare, Comet. Den är tänkt att utmana Google Chrome genom att vara mer personlig och uppgiftsorienterad.

ANNONS

Comet beskrivs som en så kallad ”agentisk” webbläsare, som autonomt kan navigera och söka på nätet i användarens tjänst, likt en mänsklig assistent.

Relativt få anställda på Perplexity

För att konkurrera med etablerade aktörer planerar Perplexity också att bredda sina funktioner.

Nyligen lanserades ett röstläge för Apple-enheter, vilket gör det möjligt att ge AI-sökverktyget kommandon via tal för att exempelvis skicka mejl eller söka efter videor.

Missa inte: När tekniken knackar på – vilka jobb står pall för AI-vågen? News55

Trots att Perplexity fortfarande har relativt få anställda – omkring 200 personer – har bolaget lyckats kombinera hög tillväxt, intäktsökning och stark kapitaltillgång.

Företaget står nu inför nästa steg i sin utveckling där expansion, skalbarhet och teknisk innovation blir avgörande för att ta upp kampen med Big Tech, skriver Bloomberg.

Google lägger ner populära videovisaren

Nu går Chromecast i graven.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS