Ett oväntat uttalande från den amerikanske presidenten har satt den pågående affären kring Tiktok i nytt ljus.
Oväntade namn pekas ut i heta Tiktok-affären


Mitt i en långdragen juridisk strid nämner han nu namnen på mediemoguler och företagsledare som kan komma att spela en avgörande roll i plattformens framtid. Detta öppnar för en helt ny dynamik i de redan spända förhandlingarna.
En komplex affär med nya aktörer
Den amerikanske presidenten Donald Trump har uttalat sig om vilka han anser kommer att köpa den amerikanska delen av det kinesiska sociala medier-företaget Tiktok, skriver The Guardian.
I en intervju med Fox News nämnde han namn som ingen tidigare nämnts i sammanhanget, nämligen mediemogulerna Rupert Murdoch och hans son Lachlan Murdoch. Trump säger att det är troligt att de kommer att vara en del av den grupp av investerare som ska köpa loss den amerikanska delen av Tiktok.
Han nämnde även Oracles styrelseordförande Larry Ellison och Dell Technologies grundare Michael Dell som potentiella aktörer, tillsammans med ”ett par andra, riktigt bra personer, mycket framstående personer”.
”Jag tror att de kommer att vara med i den gruppen, tillsammans med några andra. Riktigt stora namn. Mycket framstående personer. Och de är också amerikanska patrioter, de älskar det här landet, så jag tror att de kommer att göra ett riktigt bra jobb”, sade Trump i intervjun med Fox News.

Senaste nytt
Familjen Murdoch mitt i juridiska strider
Uttalandet är anmärkningsvärt med tanke på den pågående juridiska striden mellan Trump och familjen Murdoch. Trump har stämt Rupert Murdochs tidning The Wall Street Journal och Murdoch själv på närmare 100 miljarder svenska kronor för en publicering som Trump menar är kränkande.
Trots detta verkar det alltså finnas en möjlighet till samarbete i den här affären.
Tiktok-affären är en direkt konsekvens av den lag som trädde i kraft i april 2024, vilken kräver att Tiktoks kinesiska moderbolag Bytedance säljer sin amerikanska verksamhet på grund av nationella säkerhetsproblem.
Den amerikanska regeringen har uttryckt oro över att den kinesiska regeringen skulle kunna få tillgång till personlig data från Tiktoks cirka 170 miljoner amerikanska användare.
Trots lagens krav har Trump-administrationen flera gånger skjutit upp tidsfristen för försäljningen. Den senaste förlängningen sträcker sig fram till den 16 december 2025.
Ekonomisk beredskap – krisplanens glömda pusselbit
Förbered dig för kriser genom att förstå beredskap. Northmill Banks handbok ger råd om finansiell beredskap och mer.
Kinas ståndpunkt och den kinesiska reaktionen
Kinas officiella ståndpunkt har varit att regeringen välkomnar kommersiella förhandlingar, så länge de sker i enlighet med kinesiska lagar och marknadsregler.
Kinas handelsministerium har uttalat att landet respekterar ”företagets önskemål och välkomnar det att genomföra kommersiella förhandlingar i enlighet med marknadsregler för att nå en lösning som överensstämmer med Kinas lagar och regler och skapar en balans mellan intressena”.
Enligt uppgifter i amerikansk media skulle en del av affären vara att Fox Corporation, snarare än Rupert och Lachlan Murdoch som privatpersoner, skulle ingå i investeringsgruppen. Detta skulle ge en av de mest inflytelserika mediefamiljerna i USA en betydande maktposition över en av landets mest populära sociala medier-plattformar.
Enligt den amerikanska administrationen skulle Oracle, Ellisons företag, ansvara för datalagring och integritet, samt kontrollera algoritmen i USA. Denna överenskommelse sägs innebära att majoriteten av företaget skulle ägas av amerikanska aktörer.
ECB: Kina riskerar att sätta fart på Europas inflation
Kinas grepp om sällsynta jordartsmetaller kan driva upp priserna. Det riskerar i sin tur att få fart på inflationen i euroländerna igen.
Missa inte:
Regeringens budget tom på viktiga äldrefrågor. News 55
Nissans okända plan – sparar miljarder på nackstöd. Dagens PS
Jobbonärernas år 2026: Tre skäl att jobba som pensionär efter nyår. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]











