Moskva kämpar med rymdekonomin. Putin godkänner reklam på ryska rymdfarkoster för att locka privata investerare och lätta på budgettrycket.
Putins drag efter ekonomiska krisen – nu ska rymden säljas ut


Det ryska rymdprogrammet kämpar med stora nedskärningar och förlorade partnerskap. Nu har ett oväntat beslut fattats av president Vladimir Putin i ett försök att rädda ekonomin: att tillåta reklam på rymdfarkoster, vilket beskrivs skapa nya mekanismer för att attrahera privata investeringar och minska trycket på statsbudgeten, skriver Ars Technica.
Åtgärden träder i kraft i början av 2026.
Ekonomiska problem tvingar fram annorlunda lösningar
Rysslands civila rymdprogram befinner sig i en tuff period. Under de senaste åren har landet dragit ner på antalet Soyuz-uppdrag till den internationella rymdstationen (ISS), samtidigt som en ersättare till den nästan 60 år gamla Soyuz-farkosten dröjer.
Till skillnad från USA och Kina, som båda ökar sina rymduppskjutningar, har Rysslands tidigare dominerande position på området försvagats.
En stor del av de ekonomiska problemen kan kopplas till den ryska invasionen av Ukraina i februari 2022. Som en följd av invasionen har Rysslands tillgång till globala marknader torkat ut, och flera viktiga samarbeten inom rymden med Europa har avbrutits.
Det ryska rymdprogrammets fokus har istället flyttats till militära projekt, som till exempel antisatellitvapen.
OpenAI:s nya drag: ChatGPT tar över din dator
Nick Turley vill omvandla den populära AI-tjänsten till ett fullfjädrat operativsystem med appar. Det är ett jättekliv för OpenAI.
Senaste nytt
Putin godkänner reklam i rymden
För att möta den ekonomiska nedgången kan Roscosmos, Rysslands officiella rymdmyndighet, ha hittat en lösning.
President Putin godkände nyligen ändringar i de federala lagarna som styr reklam och rymdaktiviteter för att ”tillåta placering av reklam på rymdfarkoster”, meddelade Roscosmos på sitt officiella Telegram-konto.
Dessa lagändringar, som tidigare godkänts av den ryska statsduman, ger Roscosmos rätten att placera reklam på rymdobjekt som ägs av både statskoncernen själv och federalt.
Detta gäller från och med den 1 januari 2026.
Roscosmos menar att lagändringarna ska skapa en mekanism för att locka till sig privata investeringar i rysk rymdforskning och minska belastningen på den statliga budgeten.
Reklamsymbolerna får dock inte påverka rymdfarkosternas säkerhet.
Den ryska regeringen planerar också att införa en avgiftsstruktur för reklam på federalt ägda rymdobjekt.
Jätten bekräftar – ny wi-fi lovar extrema hastigheter
En revolution är på gång inom trådlösa nätverk. Nästa stora steg lovar 10 gigabit per sekund och smarta säkerhetsfunktioner.
Reklam endast från Ryssland och allierade
Det är troligt att annonsörer som är kvalificerade för erbjudandet kommer att begränsas till Ryssland och dess allierade. Alla annonser från väst skulle sannolikt strida mot befintliga sanktioner.
Detta är inte första gången kommersiell reklam dyker upp i samband med rymdfärder.
Rakettillverkare har rutinmässigt applicerat dekaler, klistermärken och speciella lackeringar, ofta för att representera kunder och leverantörer eller för att hedra speciella tillfällen, som 60-årsdagen av den första bemannade rymdfärden av kosmonauten Jurij Gagarin.
Att applicera en kommersiell annons är dock mer ovanligt. Ett känt exempel är från år 2000, då Pizza Hut rapporterades ha betalat cirka 10,9 miljoner svenska kronor ($1 miljon) för att sätta sin logotyp på sidan av en Proton-raket som sköt upp servicemodulen Zvezda, en nyckeldel av ISS.
Tjäna 48 miljoner kronor – hitta buggen
Teknikjätten har höjt insatsen. Nu kan du som hittar företagets dolda säkerhetsbrister belönas med 48 miljoner kronor.
En desperat åtgärd för en kämpande industri
Roscosmos har inte uttalat sig om vilka företag som kan vara aktuella som annonsörer, men rymdprogrammets ekonomiska situation är kritisk.
I augusti utfärdade chefen för Rysslands största rymdfarkosttillverkare, RSC Energia, en allvarlig varning och sa att hans företag kämpar med att betala ut löner och leverera sina produkter till kunder.
”Vi måste sluta ljuga för oss själva och andra om sakernas tillstånd, att övertyga oss själva och andra om att allt är bra med oss,” sa Energia-chefen Igor Maltsev.
Kommentarer som denna ger en sällsynt inblick i verkligheten för det ryska rymdprogrammet. Förhoppningen är att några miljoner dollar (eller några hundra miljoner rubel) från annonsintäkter ska säkerställa att vissa arbetare får sina lönecheckar.
Nvidias pengamaskin: 50 AI-bolag får nya miljardbelopp
Efter ett enormt uppsving i intäkter och kassaflöde har Nvidia accelererat sina investeringar i AI-startup-bolag, som nu flerdubblas.
Missa inte:
Hundratusentals jobb hotas av elpriserna. News 55
Ladda eller inte ladda? Nya regler för elbilar vid laddstolpen. E55
Oljepriset rasar efter två tunga besked som skakar marknaden. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]








