Tekniken är inköpt och miljoner investerade – men värdet försvinner. Hälften av företagen som skalar upp AI kan inte visa någon avkastning. Nu avslöjar en ny KPMG-analys varför – och pekar på en lösning.
Miljoner i AI-investeringar – hälften ser ingen avkastning


Stora företag kan frigöra 11 procent produktivitet genom generativ AI.
Detta enligt KPMG:s nya prognos som bygger på tre miljarder datapunkter från bland annat LinkedIn, World Economic Forum och KPMG:s databaser.
Men verkligheten ser annorlunda ut. Hälften av företagen som skalar upp kan inte visa någon avkastning.
”Det vi ser är att man har utgått från ett IT-perspektiv, med projekt som man kanske inte har involverat användare i när man har byggt ut tekniken. Därmed har man inte fått med sig användaren på resan”, säger KMPG Sveriges AI-lead Johanna Wind Wade till Realtid.
Tekniken blev målet
Copilot är inköpt. Den interna ChatGPT-lösningen är implementerad.
Men sedan händer ingenting som går att mäta ekonomiskt.
Många företag har implementerat AI men saknar plan för hur de ska få ut effekt av verktygen, enligt Wind Wade.
”Det kanske inte har funnits någon riktig onboarding-plan för hur ser man till att få ut effekten av de här verktygen?” säger hon.
Resultatet blir fragmentering. IT-avdelningen har levererat tekniken, men användarna vet inte hur de ska använda den.

Senaste nytt
Medarbetarna riskerar tappa förtroendet
När företagens interna AI-verktyg inte håller måttet jämfört med ChatGPT finns det risk att medarbetarna börjar tappa förtroendet.
”Där är det många som kan fastna”, förklarar Wind Wade.
När anställda får bättre resultat med ChatGPT än med företagets interna system uppstår en paradox: man har press internt att leverera på en viss nivå inom en tajt tidsram – vilket kan äventyra att konfidentiell information kommer ut.
Utmaning att mäta ROI på AI-investeringar
Företag har tidigare inte vetat hur de konkret ska mäta produktivitet från AI, men KPMG föreslår att mäta i besparad tid.
Låg- till medelkomplex automatisering – som att optimera Copilot eller fullt utnyttja skräddarsydda lösningar – utgör enligt konsultjätten 48 procent av besparingspotentialen. Högkomplex agentisk AI, där hela processer görs om, står för resterande 52 procent.
Men Wind Wade är tydlig: besparad tid bör inte översättas till nedskärningar.
”Det ska återinvesteras – då man får det extra värdet av det”, säger hon.
För att lyckas krävs något som få företag klarat: att sätta människan före tekniken.
Så lyckas du med AI enligt KPMG
”Det här är 80 procent människor. Fokusera inte för mycket på tekniken, utan snarare på vaneändringar”, säger Wind Wade.
I praktiken handlar det om influencers inom varje team som kan sprida framgångsexempel. Tidigare krävdes tid för att lära upp en kollega. Nu kan en färdig prompt delas på sekunder och ge samma resultat direkt, förklarar Wind Wade.
”På några sekunder har du samma resultat”, säger hon.
Men det räcker inte att arbeta bottom-up.
”Lika väl som vi utbildar ett team vill vi också utbilda ledningsgruppen. De ska också vara lika nyfikna och införstådda med vad värdet egentligen är här”, förklarar Wind Wade.
AI-transformation – eller konkurs
KPMG:s AI-lead landar slutligen i något som går bortom produktivitetsvinster.
”Jag tror faktiskt att det är en existentiell fråga, för det kommer så mycket tryck från marknaden i dag”, säger hon.
Det handlar också om att vara en attraktiv arbetsgivare. Utvecklingen går så fort att medarbetare inte har råd att stanna på arbetsplatser utan tillgång till AI-verktyg, enligt Wind Wade.
Två år framåt tror hon skillnaden kommer handla om vilka företag som förstod att AI-transformation är 80 procent människor och 20 procent teknik – och vilka som behandlade det som ännu ett IT-projekt.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.









