Realtid

Hemligheten som skulptörer helst döljer

skulptur
Maskiner gör det lättare att utföra grovarbetet på stora marmorblock, men det krävs fortfarande mänsklig hand för att slutföra dem. (Foto: AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 11 juli 2025Publicerad: 11 juli 2025

Nya robotar förenklar det tunga arbetet med att mejsla fram skulpturer. Men en del konstnärer vill tala tyst om den saken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

I århundranden har skulpturer arbetats fram mödosamt för hand från en skulptör.

Nu har helt andra arbetsmetoder börjat användas i vad som betraktas som en ”tyst revolution” i skulpturvärlden.

Missa inte: Christie’s sågas för AI-auktion: ”Stöld i stor skala”. Realtid

Avancerade robotar har nämligen börjat ta över grovjobbet med att forma stenblocket för att sedan lämna över den känsliga finpoleringen till mänskliga skulptörer, skriver Bloomberg.

100 ton marmorklump

I norra Italien, nära Carraras stora marmorbrott, arbetar maskiner intensivt med noggrann slipning.

Det ska bli en skulptur av den indiske 1800-talsmystikern Sai Baba. Den framställs ur en 100-ton marmorklump och är planerad att bli den största robotkarvade skulpturen någonsin.

Marmor är ett material som ofta används till skulpturer av konstnärer. (Foto: B.K. Bangash/AP/TT).
ANNONS

Roboten tar cirka fyra månader att nå 95 procent färdighet, medan den återstående handpoleringen kräver ytterligare tre månader.

Det här skiftet har flera drivkrafter, som ökade krav på snabbhet, precision och kostnadseffektivitet.

Missa inte: AI-roboten ska kunna montera IKEA-möbler. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Bygger ofta på industrirobotar

Grovarbetet, ofta tidskrävande och monotont, har blivit idealiskt för robotar som kan arbeta oavbrutet. Samtidigt kvarstår känsliga detaljer, som ansikten och draperingar, i händerna på erfarna finpolerare.

För mer än 20 år sedan introducerades de första robotarna i Carrara. Idag finns cirka 30 i området och ett hundratal globalt.

Maskinerna bygger ofta på modifierade industribotar. Lokala företag, som Litix, bygger om dessa robotar till skulpturverktyg och erbjuder skräddarsydd robotprogramvara för konstnärer.

Konsten att älska Louvren 

Att besöka Louvren kan vara överväldigande.

ANNONS

Vill helst inte tala om det

Att använda robotar i skulpturprocessen är numera vanligt, men det är något som många konstnärer väljer att inte tala om.

Enligt Giacomo Massari, som har utvecklats robotarna i Carrara, skrivs det många avtal om tystnadsplikt för att undvika att det nämns.

”Konstnärer vill inte förstöra idén att de fortfarande mejslar med hammare”, säger han med ett leende.

Missa inte: Robotar tar över jobben: ”Framtiden är hopplös”. Realtid

Behåller förfiningen av mänsklig hand

Trots teknikens framsteg kvarstår unika egenskaper hos handgjorda skulpturer. Robotar saknar förmågan till intuitiva, konstnärliga beslut som krävs för den sista touchen.

Förespråkarna menar därmed att robotarbetet bara tar bort det monotona och tunga arbetet som tidigare gjordes för hand, utan att för den skull utradera det mänskliga uttrycket i konstverket.

ANNONS

Trump sågar sitt porträtt – men det kunde varit värre

Alla är missnöjda – inklusive konstnären bakom verket.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS