Realtid

Billiga småköp – så vill Tiktok få dig att shoppa loss

EN bild på en kvinna som filmar sig själv med sin mobiltelefon medan hon gör reklam för en handväska.
Att handla via sociala medier väcker ännu så länge skepsis bland västerländska influensers och konsumenter. (Foto: Noah K. Murray/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 01 dec. 2024Publicerad: 01 dec. 2024

Genom att blanda underhållning och shopping vill Tiktok få fler i väst att handla via appen. Koncept har blivit populärt i Kina, trots att många efteråt är missnöjda med sina köp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

Tiktok satsar stort på att förändra hur västerländska konsumenter shoppar genom att föra in ”social commerce” i sin app – ett koncept där shopping och underhållning smälter samman.

Med e-handelsfunktionen Tiktok Shop, som lanserades i Storbritannien 2021 och USA 2022, kan användare bläddra bland produktinlägg, delta i liveshopping och göra köp direkt i appen.

Missa inte: Töm och börja om – så tar du kontroll över algoritmerna. Realtid

Men vägen till att matcha den kinesiska marknadens framgångar är lång, skriver The Economist.

Social commerce är stort i Kina, där det står för nästan 30 procent av e-handeln och genererar motsvarande 9,8 biljoner kronor årligen. I landet dominerar Tiktoks kinesiska systerapp Douyin och konkurrenten Kuaishou e-handeln.

Billiga impulsköp

I väst är det däremot svårare att locka konsumenter till att handla direkt via sociala medier.

En undersökning av Simplicitydx visar att 74 procent av amerikanerna fortfarande föredrar traditionella e-handelssajter, trots att många ser sociala medier som en bra plats att upptäcka nya produkter.

ANNONS

Läs även: Stor stämning mot Tiktok – ”Skadar ungas hälsa”. Dagens PS

Många av produkterna på Tiktok Shop är dessutom billiga impulsköp, som snacks eller leksaker.

En nyligen genomförd studie visar att över hälften av de som handlar via sociala medier ångrar sina köp. Dessutom har flera stora varumärken, som Gymshark, avstått från att sälja på Tiktok Shop på grund av dess fokus på rabatter.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Influencers tvekar

För att lyckas krävs inte bara att Tiktok övertygar konsumenter – utan också varumärken och influencers.

Jan Wilk, ansvarig för Tiktok Shop i Storbritannien, menar att plattformens styrka ligger i upptäckandet av nya produkter.

Samtidigt framhåller Samantha Bergmann, influencer och marknadsföringsexpert, att dagens följare värderar autenticitet, vilket gör att influencers tvekar inför att marknadsföra billiga produkter.

Med en beräknad marknadstillväxt i USA från motsvarande dryga 500 miljarder kronor 2022 till 1 biljon kronor 2026, har Tiktok potential – men stora utmaningar kvarstår, konstaterar The Economist.

ANNONS

Läs även: Se upp: Nu är det julafton – för bedragarna. News55

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS