Realtid

AI-tsunamin slår till – så förändras webben i grunden

frieri
AI-verktygen sköljer över webben – och trafiken till traditionella sajter följer med i fallet. (Foto: Canva)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 15 juli 2025Publicerad: 15 juli 2025

Allt fler får sina svar direkt från AI – utan att klicka sig vidare. I skuggan av techhajpen rasar trafiken och en maktkamp om internets framtid tar form.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

Det började med paniksamtal från mediechefer när trafiken störtdök utan förklaring.

”Är det nordkoreanerna?” frågade Cloudflares grundare Matthew Prince.

”Nej, det är AI”, svarade dem, enligt The Economist.

Missa inte: ”Läckan skakar SEO-världen – så fungerar ChatGPT egentligen”. Realtid

Svar direkt från AI

Vad som då verkade som en överdrift har nu blivit verklighet.

Sedan ChatGPT lanserades i slutet av 2022 har artificiell intelligens fundamentalt förändrat hur människor navigerar på webben.

Istället för att klicka på länkar från sökmotorer får användarna i dag direktsvar från AI-chatbots – vilket betyder att innehållsproducenter världen över ser sin trafik försvinna.

ANNONS
frieri
Anthropic, med Dario Amodei i spetsen, vann i rätten kring användningen av upphovsrättsskyddat material. (Foto: Don Feria/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

AI ersätter Google – och trafiken rasar

Siffrorna från trafikmätaren Similarweb, som refereras i The Economist, tecknar en dyster bild: världens söktrafik från människor har minskat med 15 procent under det senaste året.

Särskilt hårt drabbade är just de sajter som traditionellt erbjudit svar – hälsosajter har förlorat 31 procent av sina besökare, referenssajter 15 procent och utbildningssajter 10 procent.

Sedan Google lanserade sina AI-översikter i våras har andelen nyhetsrelaterade sökningar som inte leder till några klick vidare ökat från 56 till 69 procent.

”De stjäl vårt innehåll”

Det betyder att sju av tio personer får sitt svar utan att besöka sajten som faktiskt bidrog med informationen.

Neil Vogel, vd för Dotdash Meredith som äger varumärken som People och Food & Wine, beskriver det hela som ett svek.

ANNONS

”Vi hade en väldigt positiv relation med Google under lång tid… De bröt avtalet. De stjäl vårt innehåll för att konkurrera med oss”, säger han enligt The Economist.

AI:s ”hjälp” gav oväntad kalldusch för kodare

Trots enorma förväntningar blev utfallet inte som väntat.

Mediejättar svarar med stämningar och licensavtal

Reaktionen från mediebranschen har varit snabb och mångfacetterad.

Stora aktörer som News Corp, som äger Wall Street Journal, och New York Times har både tecknat licensavtal med AI-företag och stämt andra.

News Corps vd Robert Thomson, vd för News Corp, har döpt strategin till ”både frieri och stämning”.

Läs även: Svensk uppfinning: AI monterar dina IKEA-möbler – utan manualen. News55

USA ger AI-jättarna vind i seglen

ANNONS

Men den juridiska vägen har visat sig krokig. Två avgöranden i Kalifornien i juni gick i AI-företagens favör, där Meta och Anthropic framgångsrikt argumenterade att träning av AI-modeller på andras innehåll utgör ”fair use”.

USA:s president Donald Trump verkar dela techjättarnas syn att USA måste få utveckla framtidens teknik innan Kina hinner ikapp.

”Du vill att människor ska läsa din sajt, inte botar – särskilt botar som inte returnerar något värde till dig”, säger The Atlantics vd Nicholas Thompson till Wall Street Journal.

Nya tekniska lösningar

Samtidigt som rättsliga strider pågår experimenterar branschen med nya tekniska lösningar.

Cloudflare har lanserat en tjänst som fungerar som en betalstation för AI-skrapor, där webbplatser kan bestämma om och hur deras innehåll får användas av AI-företag.

Lämnade OpenAI – nu tjänar AI-utmanaren miljarder

Trots intensiv konkurrens från branschjättarna vill Amodei prioritera ansvar och säkerhet.

Startup-företaget Tollbit, som arbetar med medieföretag som Associated Press och Newsweek, har processat 15 miljoner mikrotransaktioner under första kvartalet i år.

ANNONS

Vd Toshit Panigrahi menar att systemet gynnar unik journalistik.

”Traditionella sökmotorer uppmuntrar likadant innehåll – ’Vilken tid börjar Super Bowl?’ till exempel – medan avgifter för åtkomst uppmuntrar unikhet”, säger han till The Economist.

Kinas sökmotor – som gör allt

Medan västvärlden fortfarande kämpar med balansen mellan gammal och ny teknik, har Kina tagit ett dramatiskt steg framåt.

Baidu, landets motsvarighet till Google, har enligt SEO-experten Jorge Castro lanserat en helt ny typ av sökmotor.

”Det är inte längre ett sök, det är en verkstad”, skriver han på Breakit.

Missa inte: Roboten sa ”ja” till självmord – larm om nya AI-terapeuter. Dagens PS

Baidu Smart Box kan hantera text, tal, bilder, video och dokument samtidigt som den är kopplad till över 18 000 AI-drivna appar. Systemet kan till och med omvandla text till video på några sekunder.

ANNONS

”Medan Google testar försiktigt och balanserar mellan AI och gamla affärsmodeller, har Baidu helt enkelt byggt det sök vi alla visste skulle komma”, analyserar Castro.

Webbläsaren kan bli sista spiken i kistan

Utvecklingen accelererar ytterligare när OpenAI enligt Reuters planerar att lansera en egen webbläsare inom de närmaste veckorna.

Webbläsaren är designad för att hålla användarinteraktioner inom ett ChatGPT-liknande gränssnitt istället för att klicka vidare till webbplatser.

”Det råder ingen tvekan om att folk föredrar AI-sök. För att få internet, demokratin och innehållsskapare att överleva måste AI-sök dela intäkter med skaparna”, säger Bill Gross, som utvecklar AI-svarsverktyget ProRata, till The Economist.

Skatteverket bygger en AI-verkstad för dina skattepengar

Uppdraget kommer från regeringen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS