Realtid

Kris för bilhandelsjätten: Tvingas sälja fastigheter för miljarder

Anders Hedin, vd på Hedin Mobility Group har det svettigt just nu. (Foto: Hedin Mobility Group)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

Bilhandlarjätten Hedin Mobility Group befinner sig i kris efter kraftigt fallande elbilsvärden och svag efterfrågan. Nu tvingas bolaget sälja fastigheter för 1,1 miljarder kronor samtidigt som förlusterna fortsätter att öka.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hedin Mobility Group avyttrar fem fastigheter i Belgien och Schweiz till ett sammanlagt värde om cirka 1,1 miljarder kronor, rapporterar Dagens industri.

För de schweiziska fastigheterna har bolaget tecknat 15-åriga hyresavtal, vilket innebär att verksamheten fortsätter på plats.

De belgiska fastigheterna säljs däremot utan hyresavtal eftersom verksamheten där redan har flyttats till andra anläggningar.

Intäkterna från försäljningarna ska användas för att amortera på befintliga fastighetslån i ett försök att få kontroll över den ekonomiska situationen.

Norion budar på fondbolag – motivet är oklart

Norion Bank har lagt ett bud på fondbolaget Consensus Asset Managment. Ett bud som väcker frågetecken om det kanske mest handlar om en internaffär inom Selin-sfären Norion Bank (börskurs Norion Bank) erbjuder 22,50 kronor per aktie för Spotlight-listade fondbolaget Consensus Asset Management, vilket värderar bolaget till cirka 171 miljoner kronor, rapporterar Dagens Industri. Budet innebär

Svällande skulder och växande förluster

I slutet av november presenterade Hedin Mobility Group sin rapport för det tredje kvartalet, som visade en förlust på över 230 miljoner kronor.

Elbilar ha sjunkit i pris, vilket skapat problem för handlarna. (Foto: Unsplash)
ANNONS

Totalt har bolaget tappat motsvarande drygt 187 miljoner kronor under bara tre månader, skriver Dagens PS.

Bolagets samlade skuld har samtidigt svällt till 6,8 miljarder kronor, jämfört med 6,6 miljarder kronor vid årets början.

Missa inte:
Serneke har en månad på sig att stämma leverantörer. Realtid

Likvida medel har krympt kraftigt från omkring 865 miljoner kronor under årets första månader till 522 miljoner kronor. Samtidigt har skulden till kassekrediten vuxit med cirka 344 miljoner kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Elbilsvärdenas fria fall skapar ekonomiskt läckage

Bakom den svåra situationen ligger framför allt det hastiga prisfallet på elbilar.

Hedin Mobility Group har en stor stock med leasingbilar där bolaget har ett åtagande att köpa tillbaka elbilarna till ett fast pris, förklarar Christian Svanfeldt, senior kreditanalytiker på Danske Bank, för EFN.

Detta har lett till en mismatch mellan återköpspriset och vad begagnade elbilar kan säljas till.

ANNONS

Läs även:
BYD:s ras i Sverige – Hedin drar sig ur direkt. Dagens PS

”De har tvingats sälja elbilarna mycket billigare”, konstaterar Svanfeldt.

Vd Anders Hedin beskrev det tredje kvartalet som ”utmanande”, men med tecken på ”återhämtning i premiumsegmentet”.

Han medger att läget kräver ytterligare besparingar för att få kassaflödet på rätt köl igen.

Stigande riskpremie signalerar oro

Den senaste kvartalsrapporten har fått kreditspreaden för Hedin Mobility Groups obligationslån att stiga något, vilket signalerar ett fallande obligationspris.

Obligationen handlas för närvarande till en kurs på 97,8 kronor.

”Tolkningen är att marknaden fortfarande ser att risken för bolaget är förhöjd”, säger Christian Svanfeldt till EFN.

ANNONS

Missa inte:
Volkswagen förhandlar bort tullsmäll – EU kan ge undantag. Realtid

Han pekar på konsumenternas efterfrågan på bilar i kombination med det stora skiftet till elbilar som ”det stora bekymret” för det cykliskt känsliga bolaget.

Kris i hela branschen

Hedin Mobility Group, som ägs till över 70 procent av Anders Hedin och till 25 procent av fastighetsmiljardären Erik Selin, är långt ifrån ensamma om problemen.

Läs även:
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Flera stora aktörer, bland dem Volvo och Volkswagen, rapporterar liknande utmaningar och planerar omfattande kostnadsminskningar.

Krisen känns även på den danska marknaden där Hedin äger BMW-aktören Koed A/S och importerar Iveco.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

ANNONS
ANNONS