Realtid

Atrium testar framtidens kontor – Fabege håller fast vid sin vision

atrium
"Vi har en vision, men självklart måste vi anpassa oss efter marknaden", säger Fabeges affärsutvecklingschef Anna Nyberg. (Foto: Fabege)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 24 sep. 2025Publicerad: 24 sep. 2025

Atrium Ljungberg experimenterar med Lego-väggar och återvunna Kalles Kaviar-burkar för 1,4 miljarder. Samtidigt håller Fabege fast vid sin Flemingsberg-vision från 2018 – trots att kontorsmarknaden förändrats radikalt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Atrium Ljungbergs (börskurs Atrium Ljungberg) logga tronar på toppen av det 100 meter höga Sickla Central, syns den från långt håll.

Men det är inne i byggnaden som bolagets verkliga experiment pågår – en kontorslösning som kan omforma hur svenska kontorsarbetare kommer att jobba framöver.

Samtidigt, på andra sidan Stockholm, står Anna Nyberg i sitt kontor i Flemingsberg och studerar en omfattande modell över framtidens stadsdel.

Hon tillträdde som Fabeges (börskurs Fabege) affärsutvecklingschef sommaren 2024, mitt i en av kontorsmarknadens mest utmanande perioder på senare år, skriver Fastighetsnytt.

Miljardexperiment med flexibla kontorsytor

Atrium Ljungbergs investering på närmare 1,4 miljarder kronor i Sickla Central är allt annat än traditionell. Av de totalt 17 100 kvadratmeterna är endast 21 procent uthyrt – men det är inte uthyrningsgraden som gör projektet unikt, skriver Fastighetsnytt.

”Väggarna är som Lego. De är bara att plocka ned och flytta dem, för allt är i standardstorlek”, säger Johan Almquist, vd för coworkingbolaget A house som Atrium Ljungberg äger 50 procent av sedan 2023.

Här har en sömlös integration mellan traditionella kontorsytor och coworking skapats, där alla hyresgäster får tillgång till lobbyytor, konferensrum och community-aktiviteter.

ANNONS

Möblerna är tillverkade av pressade svenska hushållssopor där man kan ”se Kalles Kaviar-loggor” om man kollar noga, enligt Almquist.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

”Måste anpassa oss till marknaden”

Medan Atrium Ljungberg experimenterar med flexibilitet, håller Fabege fast vid sin ursprungliga vision för Flemingsberg. Partnerskapsavtalet med Huddinge kommun tecknades 2018 med målet att skapa 50 000 arbetsplatser till 2050.

Sedan dess har marknadsförutsättningarna förändrats, bland annat på grund av det hybrida arbetslivet och svagare konjunktur.

Hyresgäster värderar också allt mer service, tillgänglighet till kollektivtrafik och centrala lägen framför miljöcertifierade fastigheter längre från stan.

”Vi har en vision, men självklart måste vi anpassa oss efter marknaden”, säger Nyberg.

Skrotar ursprungliga namnet

Hösten 2024 tog Fabege ett symboliskt steg genom att skrota namnet Stockholm South Business District.

ANNONS

”Vi använder inte det begreppet längre. Vi pratar mer om hela Flemingsberg och om ett affärsnav. Och så vill vi använda svenska i stället”, förklarar Nyberg.

Parallellt vittnar Erik Skalin, affärsområdeschef leasing vid Atrium Ljungberg, om att ”hyresgästerna bestämmer sig senare och att intresset ökar när det närmar sig färdigställande”.

”Intresset för Sickla Central har ökat avsevärt under våren och hösten, och vi har fått mycket positiv respons på vårt kombinationserbjudande tillsammans med A house”, säger han.

Coworking möter traditionella kontor

I början av september slog A house upp portarna till sin coworking i Sickla Central. Några veckor senare var beläggningen uppe i 30 procent, enligt Almquist.

”Alla famlar efter framtidens kontor. Här är vårt svar på vad som är en modern kontorsprodukt post covid”, säger han.

Samtidigt fortsätter Fabege utvecklingen i Flemingsberg med ett planerat kontorshus om 12 000 kvadratmeter mittemot Alfa Laval (börskurs Alfa Laval), som flyttade in i sitt nya kontor våren 2025.

När tunnelbanan når Sickla 2030 kommer marknaden visa vilken strategi som bäst motsvarar hyresgästernas faktiska behov – flexibla experiment för 1,4 miljarder eller uthållig stadsutveckling över decennier.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS