Realtid

Volkswagen förhandlar bort tullsmäll – EU kan ge undantag

Volkswagen kan få särskilda undantag från tullar av EU. (Foto: Matthias Schrader / AP /TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

Europeiska kommissionen har inlett en översyn av strafftullarna på Volkswagens elbilar som tillverkas i Kina, vilket kan leda till att de ersätts med ett system för minimipriser.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

Kommissionen, som införde tullar på kinesisktillverkade elbilar i oktober 2024, meddelade på torsdagen att man mottagit ett förslag om en prisöverenskommelse från VW Anhui och att man nu ska bedöma om detta är acceptabelt och praktiskt genomförbart, rapporterar Reuters.

Volkswagens fabrik i Anhui är ett joint venture där det tyska bolaget är majoritetsägare tillsammans med kinesiska JAC Automobile Group.

Korruptionsrazzia skakar EU – ”Värsta krisen på decennier”

En razzia har utförts mot EEAS i Bryssel och flera högt uppsatta politiker har häktats. Det kan bli en stor skandal för unionen att hantera.

Olika tullar för bilar och bildelar

Enligt EU-reglerna som infördes i oktober 2024 är exporten från VW Anhui-fabriken föremål för en tull på 20,7 procent, vilket har beskrivits som ett allvarligt hot mot märkena Seat och Cupra.

Kina svämmar över exportmarknaderna inte bara med elbilar. (Foto: AP / TT)

Det är framför allt Seat Tavascan, en helelektrisk SUV som tillverkas i Kina för export, som berörs av tullarna.

Missa inte:
”Made in Europe” – EU trappar upp mot Kina. Realtid

ANNONS

Kommissionen uppgav i april att man kommit överens med Kina om att undersöka möjligheten att införa minimipriser på kinesisktillverkade elbilar istället för tullar.

Men har samtidigt betonat att eventuella minimipriser måste vara lika effektiva och verkställbara som tullarna.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

EU hotas av Kinas produktion

Bakgrunden till de europeiska tullarna är att EU ser Kinas omfattande subventioner till elbilsindustrin som ett hot mot den europeiska produktionen.

OECD uppskattar att kinesiska industriföretag får statligt stöd motsvarande 4,5 procent av sin omsättning, främst i form av lån till räntor under marknadsnivå.

Missa inte:
Wallenberg ryter ifrån: ”Krångligare än någonsin”. Realtid

Med ytterligare skattelättnader och statliga bidrag kan kinesiska företag få upp till nio gånger mer statligt stöd än jämförbara OECD-företag.

Subventioner berättar inte hela historien

ANNONS

Men den kinesiska elbilsindustrins framgångar kan inte enbart förklaras med subventioner. Tidiga industriella satsningar, långsiktig industripolitik och kontinuerliga ökningar av forsknings- och utvecklingsinvesteringar har varit avgörande faktorer, skriver East Asia Forum.

Läs även:
Volvo dominerar, men tysken flåsar i nacken. Dagens PS

Dessutom har den stora inhemska marknaden med hård intern konkurrens skapat ett enormt tryck att sänka produktionskostnader och priser.

Europa kan tappa upp till 70 procent

Europeiska centralbanken har simulerat att om subventionerna till den kinesiska elbilsindustrin följer samma utveckling som för solpaneler skulle EU:s inhemska elbilsproduktion kunna minska med 70 procent och europeiska producenters globala marknadsandel sjunka med 30 procent.

Läs även:
Nu går bilvärlden samman mot EU:s tuffa regler. Dagens PS

Som svar på EU:s tullar planerar kinesiska biltillverkare att utöka sin tillverkningsnärvaro i Europa för att kringgå åtgärderna.

Samtidigt har Kina ansökt om skiljeförfarande inom WTO och föreslagit minimipriser för import som ett alternativ till tullar.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

ANNONS
ANNONS