Europeiska kommissionen har inlett en översyn av strafftullarna på Volkswagens elbilar som tillverkas i Kina, vilket kan leda till att de ersätts med ett system för minimipriser.
Volkswagen förhandlar bort tullsmäll – EU kan ge undantag


Kommissionen, som införde tullar på kinesisktillverkade elbilar i oktober 2024, meddelade på torsdagen att man mottagit ett förslag om en prisöverenskommelse från VW Anhui och att man nu ska bedöma om detta är acceptabelt och praktiskt genomförbart, rapporterar Reuters.
Volkswagens fabrik i Anhui är ett joint venture där det tyska bolaget är majoritetsägare tillsammans med kinesiska JAC Automobile Group.
Korruptionsrazzia skakar EU – ”Värsta krisen på decennier”
En razzia har utförts mot EEAS i Bryssel och flera högt uppsatta politiker har häktats. Det kan bli en stor skandal för unionen att hantera.
Olika tullar för bilar och bildelar
Enligt EU-reglerna som infördes i oktober 2024 är exporten från VW Anhui-fabriken föremål för en tull på 20,7 procent, vilket har beskrivits som ett allvarligt hot mot märkena Seat och Cupra.

Det är framför allt Seat Tavascan, en helelektrisk SUV som tillverkas i Kina för export, som berörs av tullarna.
Missa inte:
”Made in Europe” – EU trappar upp mot Kina. Realtid
Kommissionen uppgav i april att man kommit överens med Kina om att undersöka möjligheten att införa minimipriser på kinesisktillverkade elbilar istället för tullar.
Men har samtidigt betonat att eventuella minimipriser måste vara lika effektiva och verkställbara som tullarna.
EU hotas av Kinas produktion
Bakgrunden till de europeiska tullarna är att EU ser Kinas omfattande subventioner till elbilsindustrin som ett hot mot den europeiska produktionen.
OECD uppskattar att kinesiska industriföretag får statligt stöd motsvarande 4,5 procent av sin omsättning, främst i form av lån till räntor under marknadsnivå.
Missa inte:
Wallenberg ryter ifrån: ”Krångligare än någonsin”. Realtid
Med ytterligare skattelättnader och statliga bidrag kan kinesiska företag få upp till nio gånger mer statligt stöd än jämförbara OECD-företag.
Subventioner berättar inte hela historien
Men den kinesiska elbilsindustrins framgångar kan inte enbart förklaras med subventioner. Tidiga industriella satsningar, långsiktig industripolitik och kontinuerliga ökningar av forsknings- och utvecklingsinvesteringar har varit avgörande faktorer, skriver East Asia Forum.
Läs även:
Volvo dominerar, men tysken flåsar i nacken. Dagens PS
Dessutom har den stora inhemska marknaden med hård intern konkurrens skapat ett enormt tryck att sänka produktionskostnader och priser.
Europa kan tappa upp till 70 procent
Europeiska centralbanken har simulerat att om subventionerna till den kinesiska elbilsindustrin följer samma utveckling som för solpaneler skulle EU:s inhemska elbilsproduktion kunna minska med 70 procent och europeiska producenters globala marknadsandel sjunka med 30 procent.
Läs även:
Nu går bilvärlden samman mot EU:s tuffa regler. Dagens PS
Som svar på EU:s tullar planerar kinesiska biltillverkare att utöka sin tillverkningsnärvaro i Europa för att kringgå åtgärderna.
Samtidigt har Kina ansökt om skiljeförfarande inom WTO och föreslagit minimipriser för import som ett alternativ till tullar.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.











