Stigande geopolitiska spänningar hotar globala leveranskedjor och driver upp kostnader inom gruvindustrin. Det menar gruvmiljardären Robert Friedland.
USA och Kina i metallstrid – industrin varnar för globalt kaos


Mest läst i kategorin
Gruvmiljardären Robert Friedland varnar för att ökande geopolitiska spänningar bidrar till ett ”sammanbrott i den internationella ordningen” med långtgående konsekvenser för globala leveranskedjor, skriver Financial Times.
Friedland, grundare av det Toronto-noterade bolaget Ivanhoe Mines, menar att handelsspänningar, inklusive försämrade relationer mellan USA och Kina, gör det både svårare och dyrare för gruvbolag att skaffa den utrustning de behöver. Detta bidrar till förseningar i projekt.
”Vi ser ett sammanbrott i den internationella ordningen. Dessa spänningar balkaniserar världsekonomin, och vi ser det i kopparindustrin”, säger Friedland till FT under LME-veckan, ett årligt möte för chefer och handlare inom metall- och gruvindustrin.
Enligt Friedland spelar det ingen roll vad man beställer, leveranstiderna förlängs samtidigt som det blir allt dyrare att bygga nya gruvor.
”Vi har mycket betydande globala spänningar på gång. Till skillnad från allt jag sett tidigare”, konstaterar han.
USA-Kina: ”Ett ekonomiskt kärnvapenkrig”
Kinas upptrappning av dominansen kring sällsynta jordartsmetaller hotar handelssamtal och den globala ekonomin, menar USA. Under diktatorn Xi Jinping har
Kinas exportrestriktioner skärps
Kina tillkännagav förra veckan nya exportrestriktioner på sällsynta jordartsmetaller och magneter som är avgörande för sektorer från bilindustrin till försvarsindustrin.

Som svar lovade USA:s president Donald Trump att införa ytterligare tullar mot Peking, varpå Kina hotade med ytterligare motåtgärder.
Senaste nytt
Dominans gör leveranskedjorna sårbara
Enligt en analys från Center for Strategic and International Studies (CSIS) utgör de nya kinesiska restriktionerna de strängaste exportkontrollerna hittills på sällsynta jordartsmetaller och permanentmagneter.
Missa inte:
Kinas nya regler utlöser börsrusning – USA vill bryta beroendet. Dagens PS
För första gången tillämpar Kina den så kallade ”foreign direct product rule”. Denna mekanism har länge använts av Washington för att begränsa halvledarexport till Kina.
Utländska företag kommer nu att behöva kinesiskt godkännande för att exportera magneter som innehåller även spårämnen av kinesiska sällsynta jordartsmetaller.
Med tanke på att Kina står för cirka 70 procent av brytningen av sällsynta jordartsmetaller globalt, får detta stora konsekvenser för nationell säkerhet, enligt CSIS. Denna dominans omfattar även 90 procent av separering och bearbetning samt 93 procent av magnettillverkningen globalt.
Koppar i fokus
Koppar, en metall som används brett inom allt från energi till teknologi, har stigit kraftigt efter en serie störningar i leveranserna. Friedland varnar för att världen befinner sig ”vid foten av en stor kopparbrist”. Denna brist förväntas slå till innan årtiondet är slut.
Missa inte:
Silver och koppar på rekordnivå – därför lockar metaller. Realtid
Máximo Pacheco, styrelseordförande för det chilenska statliga kopparbolaget Codelco, säger till FT att världen redan befinner sig i ett ”underskott” av koppar. Industrin oroar sig nu mest för ”operationell kontinuitet”, alltså förmågan hos kopparproducenter att fortsätta producera utan avbrott.
Under måndagen höjde även UBS sin prognos för kopparpriset med 15 procent till 13 250 dollar per ton, rapporterar Investing.com.
Flygindustrin drabbas hårt av brustna leveranskedjor
Det är inte bara tillverkningsindustrin kopplad till gruvor som hotas av problem i värdekedjorna.
Just nu står även flygindustrin inför enorma kostnader på grund av störningar i leveranskedjorna. Enligt International Air Transport Association (IATA) beräknas globala flygbolag möta över 11 miljarder dollar i extra kostnader under 2025, rapporterar Reuters.
Läs även:
Nya jätten i luften – så ska USA:s dyra satsning fungera. Dagens PS
Den största påverkan kommer från 4,2 miljarder dollar i extra bränslekostnader. Flygbolag tvingas hålla äldre plan i tjänst. Ytterligare underhåll förväntas kosta 3,1 miljarder dollar, medan leasing av motorer för att ersätta de som fastnat i underhållsköer tillkommer med 2,6 miljarder dollar.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.











